۷ شاخص کلیدی برای ارزیابی عملکرد و بازدهی فروشگاه خرده فروشی

ارزیابی عملکرد کارکرد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه بازدهی فروشگاه خود را ارزیابی کنیم

روال فروشگاه خرده‌فروشی شما این است که هر روز یک سری مشتری وارد می‌شوند و نگاهی به اجناس می‌اندازند و گاهی خرید می‌کنند و می‌روند و پرسنل فروشگاه‌تان هم سرشان با مشتریان شلوغ است و با خرید هر مشتری، مقادیری پول نقد وارد دخل (صندوق) فروشگاه‌تان می‌شود، اما با وجود این هم‌همه و سروصدا، واقعاً کارکرد و بازدهی فروشگاه خرده‌فروشی‌تان در چه حد است؟ یکی از ساده‌ترین راه‌ها، ارزیابی مقایسه‌ای است. یعنی درآمد مدت زمان مشخصی از سال جاری را با درآمد مدت زمان مشابه در سال گذشته مقایسه کنید. برای موفقیت و رونق ، این بسیار اهمیت دارد که علاوه بر بهبود کیفی و کارآیی عملکرد پرسنل و کارکنان فروشگاه، روی کارآیی و بهره‌وری فضایی که برای عرضه و فروش کالاها اختصاص یافته و همچنین روی بالا بردن حجم و بهره‌وری موجودی هر یک از کالاهای عرضه‌شده نیز کار شود. یکی از ابزارهایی که می‌تواند جهت دستیابی به این هدف بکار رود، فرمول‌های ریاضی محاسبه بهره‌وری خرده‌فروشی است که در ادامه به آن می‌‌پردازیم :

ارزیابی کارایی فضای تخصیصی برای عرضه و فروش کالاها

فروش به ازای هر فوت مربع

اطلاعات بدست‌آمده از میزان فروش در هر فوت مربع از فروشگاه ، معیار بسیار متداولی برای مدیریت حجم خریدها برای قفسه‌ها و تأمین موجودی فروشگاه است. با استفاده از این اطلاعات درباره میزان فروش و درآمد فروشگاه، می‌توان بطور تقریبی محاسبه کرد که به ازای هر مقدار مشخصی از سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی و تأمین کالاهای خرده‌فروشی در آن، چه مقدار سود و درآمد عایدِ سرمایه‌گذاران شده است. همچنین می‌توان میزان اجاره‌بهای مناسب و مجاز برای یک فضای فروشگاهی در منطقه‌ای خاص با موقعیت مکانی و جمعیتی خاص، را تخمین و محاسبه کرد. فقط هنگامی که دارید میزان فروش به ازای هر فوت مربع را محاسبه می‌کنید به خاطر داشته باشید که انبار فروشگاه یا هر نقطه‌ای از فضای فروشگاه‌تان که برای عرضه‌ی کالاها مورد استفاده قرار نگرفته باشد، نباید در این محاسبه منظور شود. فقط قفسه‌ها و فضاهایی از فروشگاه که در آنها کالا به مشتری عرضه شده و به نمایش درآمده بایستی در فرمول گنجانده شوند:
فروش خالص کل تقسیم‌بر مساحت فوت‌مربع (یا مترمربع) فضا مساوی است با میزان فروش هر فوت مربع (مترمربع)

میزان فروش خطی هر فوت از قفسه‌ها

فروشگاه خرده‌فروشی که از یونیت‌ها و قفسه‌های دیواری و ایستاده برای عرضه و نمایش کالاهایش استفاده می‌کند، باید فرمول سنجش میزان فروش خطی هر فوت از قفسه‌ها را بکار ببرد تا بتواند تعیین کند که برای هر کالا یا هر گروه از کالاها، چه میزان فضا اختصاص دهد.
فروش خالص کل تقسیم‌ بر فوت یا مترِ خطی قفسه مساوی است با میزان فروش خطی هر فوت یا متر از قفسه

ارزیابی کارآییِ موجودی کالاها

میزان فروش بر اساس دپارتمان فروشگاه یا گروه محصولات

خرده‌فروش‌هایی که گروه‌های متنوعی از محصولات را عرضه می‌کنند و به فروش می‌رسانند، می‌توانند برای مقایسه‌ی میزان فروش هر یک از گروه‌های کالاها با یکدیگر، از ابزار ارزیابی فروش در یک بخش یا دپارتمان خاص در فروشگاه خود استفاده کنند. برای مثال، فروشگاهی که پوشاک زنانه عرضه می‌کند، میتواند با استفاده از این فرمول، میزان فروشِ دپارتمانی که مسئول فروش جوراب‌شلواری است با میزان فروش سایر دپارتمان‌های خود مقایسه کند و در صورت نیاز بتواند تغییرات لازم را در جهت بهبود وضعیت فروش آن دپارتمان ایجاد کند.
فروش خالص کل آن دپارتمان تقسیم‌بر مقدار کل فروش خالص فروشگاه مساوی است با درصد فروش آن دپارتمان از فروش کل

گردش موجودی کالاها

ب پول نقد، نقشی حیاتی در صنعت خرده‌فروشی و مدیریت فروشگاه‌های خرده‌فروشی ایفا می‌کند و بیشترین هزینه‌ای که بودجه‌ی شما را از پول نقد خالی می‌کند، تأمین و تثبیت موجودی کالاهاست. تنها با ارزیابی و کنترل میزان گردش کالا در انبار و موجودی‌تان است که می‌توانید تعیین کنید که چه کالایی را بیش از اندازه ذخیره و انبار کرده‌اید و از چه کالاهایی کم دارید و باید به زودی سفارش دهید.
میزان فروش هر کالا (به قیمت خرده‌فروشی) تقسیم‌بر میانگین ارزش موجودی هر کالا (به قیمت خرده‌فروشی) مساوی است با گردش موجودی آن کالا

سود کل برگشتی از محل سرمایه‌گذاری

این فرمول محاسبه سود از آن جهت اهمیت و محبوبیت دارد که چند عامل دخیل در سود فروش را با هم ترکیب می‌کند و تصویر دقیق‌تری از میزان سودآوری فروشگاه در مقایسه با گردش انبار و موجودی کالا در اختیار مسئول فروشگاه قرار می‌دهد.
کل‌ سودی که روی قیمت‌خرید اضافه‌شده تقسیم‌بر میانگین‌ موجودی کالاها (به‌قیمت ‌خرید)

ارزیابی کارایی پرسنل فروشگاه

قلم کالاهای فروخته شده در هر تراکنش

این معیار سنجش که به ”میزان فروش به ازای هر مشتری“ نیز معروف است، رقمی را به دست می‌دهد که نشان دهنده‌ی میزان فروش به ازای هر تراکنشی است که بین مشتری و فروشگاه برقرار می‌شود. این اطلاعات به مسئول فروشگاه می‌گوید که متوسط تراکنش (به دلار یا هر واحد پول دیگری) چقدر است. فروشگاه‌های خرده‌فروشی که برای بهبود فروش، به پرسنل خود متکی هستند می‌توانند از این فرمول برای ارزیابی عملکرد و بازدهی پرسنل‌شان استفاده کنند.
فروش کل تقسیم‌بر تعداد تراکنش‌ها مساوی است با میزان فروش به ازای هر تراکنش

میزان فروش به ازای هر پرسنل

  • هنگام محاسبه میزان فروش به ازای هر یک از کارکنان، مسئول فروشگاه خرده‌فروشی باید این نکته را در نظر بگیرد که آیا پرسنل مورد محاسبه، به صورت پاره‌وقت کار می‌کنند یا تمام‌وقت.
  • در مدت زمانی که قصد دارید این حاسبه را در مورد عملکرد پرسنل‌تان انجام دهید (مثلا یک ماه)، تعداد ساعت‌هایی را که پرسنل پاره‌وقت‌تان کار کرده‌اند را به تعداد پرسنل تمام‌وقت معادل آن تعداد ساعت‌های پاره‌وقت تبدیل کنید. این فرمول ارزیابی میزان فروش به ازای پرسنل به‌ویژه زمانی مناسب و مؤثر است که مدیر فروشگاه بخواهد محاسبه کند که با آموزش پرسنل یا افزایش تعداد آنها، چه مقدار افزایش و پیشرفت در میزان فروش را باید انتظار داشته باشد.
فروش خالص تقسیم‌بر تعداد پرسنل مساوی است با میزان فروش به ازای هر پرسنل
اینها مواردی هستند که می‌توانند برای ارزیابی میزان کارایی و بازدهی ساختار و پرسنل فروشگاه‌های خرده‌فروشی بکار روند. وقتی مسئولان فروشگاه به صورت ماهانه و سالانه، این محاسبات را انجام دهند، آسان‌تر می‌توانند نقاط با فروش بالا را در فروشگاه‌شان شناسایی کنند، پرسنلی که به فروش بالاتر کمک می‌کنند بشناسند و تشخیص دهند که خرید و عرضه‌ی چه کالاهایی می‌تواند به افزایش فروش و سودآوری فروشگاه کمک کند.
کتاب جامع ۱۰ شاخص کلیدی عملکرد در خرده فروشی را مطالعه فرمایید مشاهده کتاب

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.