اجزا تشکیل دهنده سامانه نظام پیشنهادها و خلاقیت

پیشنهاد

  • کارکنان میتوانند ایده یا پیشنهاد خود را که باعث تغییر در وضع موجود و یا ایجاد فایده و مزیتی نو باشد را از طریق فرمی که در سامانه طراحی شده است ارائه نمایند. این امر ممکن است جزئی و محدود به یک واحد یا کلی و قابل اجرا در سطح سازمان و یا حتی کشور باشد که به هر حال در خور قدردانی از فرد یا افرادی است که اندیشه خود را در جهت پیشرفت سازمان و یا حل مشکلی بکار گرفته اند.
  • در مرحله نخست یک پیشنهاد ممکن است مزایای اجرایی کمی یا مادی قابل توجهی نداشته باشد و آثار و نتایج کیفی از قبیل بهسازی محیط برای ایجاد روحیه یا کمک به تفاهم بیشتر کارکنان و مانند آن را دارا باشد و یا ممکن است مزایای اجرای یک پیشنهاد به صورت کمی قابل محاسبه دقیق و پیش بینی های قابل تخمین باشد. به هر حال پیشنهاددهنده می بایست پیشنهاد خود را توجیه و هدف و فایده اجرای آن را ذکر کند لازمه آن این است که فرد بطور کلی از زمینه ها و تاثیرات آن آگاهی داشته و بتواند اندیشه سازنده و تفکر خلاق خود را در این خصوص بکار گیرد.
  • بطور معمول در جریان کاری پیش بینی شده برای نظام پیشنهادهای هر سازمان فرآیند دریافت، بررسی و اجرای پیشنهاد در آیین نامه ی اجرایی هر سازمان طراحی شده و به تصویب هیئت مدیره و شورای عالی نظام پیشنهادها می رسد.
نظام پیشنهادها
  • روش های متعددی برای اولین مرجع دریافت کننده پیشنهادها وجود دارد که متناسب با سیاست ها، ساختار و چیدمان و اندازه سازمان ها متفاوت خواهد بود.
  • پیشنهاد دهنده می تواند مطابق معنی ومفهوم، هدف و موضوع پیشنهاد خود کلمه یا کلماتی را بعنوان کلمه کلیدی برای پیشنهاد خود انتخاب نماید.
  • پیشنهاددهنده این امکان را دارد که توضیحات کاملی از پیشنهاد خود شامل چکیده پیشنهاد، تشریح وضع موجود ،نتایج حاصل از اجرا و نیازمندی های اجرای پیشنهاد را ثبت کرده و بررسی کننده را در آگاه ساختن هدف و مقصود خود یاری کند.
  • در صورتیکه پیشنهاد دهنده برای توضیح پیشنهاد خود احتیاج به ارائه مدارک ،مستندات و اطلاعات بیشتری داشته باشد می تواند آنها را در قالب فایل های الکترونیکی به پیشنهاد خود ضمیمه نماید.در نظام پیشنهادها روش های متفاوتی برای ترکیب پیشنهاددهندگان یک پیشنهاد وجود دارد که معروفترین و متداولترین آن پیشنهاد فردی است که فرد بصورت انفرادی ایده یا پیشنهاد خود را ارائه می کند. روش دیگر، پیشنهاد گروهی است که در آن اندیشه ها بصورت گروهی شکل گرفته و با مشارکت و تشریک مساعی بیش از 2 نفر به ایده یا پیشنهاد تبدیل می شود. روش دیگری نیز وجود دارد به نام تیم های هم اندیشی که متشکل از گروه های کوچکی هستند با ترکیب بهینه 3 تا 12 نفر که به صورت داوطلبانه گرد هم آمده و با بهره گیری از تکنیک های گروهی خلاقیت و هم اندیشی و طوفان فکری از ظرفیت هم افزایی تفکر گروهی به تولید پیشنهاد مبادرت می نمایند.

بانک ایده ها

ابزار بسیار مفید و کاربردی که به کاربران در حوزه های مختلف خدمات ویژه ای می دهد از جمله جستجو ، مطالعه و آگاهی از تمامی ایده ها و پیشنهادهای ثبت شده در سازمان که هم درجهت کسب اطلاع و هم در جهت پیگیری از ثبت پیشنهادهای تکراری مورد استفاده شایانی دارد. همچنین از طریق این ابزار کاربران می توانند از آخرین وضعیت و تمامی مراحل طی شده ی پیشنهادها به صورت لحظه ای مطلع شوند. یکی از مهمترین کاربردهای این ابزار تکنیک های بروز خلاقیت است که افراد می توانند با مطالعه پیشنهاد های قبلی به ایده های نو، موضوعات نو با روشهای اجرایی و راهکارهای جدید برسند. از دیگر کاربردهای مهم این امکان دریافت نظرات و توضیحات افراد خبره و صاحبنظر در سازمان می باشد، به نوعی می توان پیشنهادها را به نظر سنجی گذاشت تا هر فرد نظر موافق یا مخالف خود را اعلام کند تا پیشنهاد و ایده مذکور بهتر واجرایی تر شود.
مدیریت منابع انسانی

موتور جستجوی هوشمند پیشنهادهای تکراری

یکی از چالش های پیش روی نظام پیشنهادها ، ارائه پیشنهادهای تکراری توسط افراد و نحوه تشخیص و اطلاع رسانی آن به کاربران می باشد. در این سامانه ابزار هوشمند و قابل اعتمادی وجود دارد که کاربر را بطور خودکار و با توجه به بانک اطلاعاتی موجود، کلمات کلیدی و محتوای ارائه شده ، هشیار می سازد که پیشنهاد ارائه شده تا چه میزان و با کدامیک از پیشنهادهای قبلی هم پوشانی دارد تا در صورت تکراری بودن از ارائه مجدد آن جلوگیری شود
نظام پیشنهاد ها

کارتابل ها

  • در این سامانه برای تمامی اعضاء و ذینفعان نظام پیشنهادها از جمله دبیرنظام پیشنهادها، دبیران کمیته های تخصصی، دبیر کارگروه اصلی (دبیر شورای عالی ) ، کارشناسان (ارزیابان)، مجریان و پیشنهاددهنده کارتابل هایی طراحی شده که متناسب با نیازهای هرفرد و برای انجام عملیات های مختلف و مجاز برروی پیشنهادها پیش بینی شده است.
  • دبیر یا دبیران کمیته ها در فرآیند بررسی پیشنهاد، امکان ارجاع پیشنهاد به کمیته های دیگر، ارجاع به کارشناسان، ارجاع به پیشنهاددهنده و همچنین تایید یا رد پیشنهاد را دارا هستند.
  • کارشناسان در کارتابل خود امکان بررسی ، اظهار نظر و همچنین امتیاز دهی به پیشنهادها بر اساس شاخص های ارزیابی پیشنهادها را دارا می باشند.
  • مجری نیز می تواند از طریق کارتابل خود پیشنهادهای ارجاع شده را اجرا و درنهایت نتایج حاصله را ثبت نماید.
مدیریت اطلاعات پایه

مدیریت جلسات

یکی از ابزارهای مفید سامانه ایجاد و مدیریت جلساتی ست که کمیته های بررسی کننده پیشنهاد برای بررسی و تصمیم گیری بر روی پیشنهادها تشکیل داده و نتایج حاصله برروی پیشنهادها اعمال می گردد. مشخصات این جلسات ، افراد شرکت کننده در جلسات و تصمیمات گرفته شده در جلسات قابل ثبت و پیگیری از طریق سامانه می باشند. همچنین برای اطلاع از تشکیل جلسات می توان قبل از جلسه ، دستور جلسه را برای اعضای کمیته ارسال کرده و آنها را پیشنهادهای قابل طرح در جلسه، مطلع ساخت.
Artboard ۱

پاداش ها

یکی از مدل های جبران خدمات برای تمامی ذینفعان در نظام پیشنهادها ، تقدیر از آنها از طریق پرداخت مبالغ یا هدایای عیر نقدی با توجه به نوع عملکرد و کیفیت و میزان اهمیت پیشنهاد آنهاست. بنابراین سامانه امکان محاسبه و نمایش میزان مبالغ مصوب را با توجه به فرمول های پاداش برای ذینفعان مختلف، دارا می باشد. بنابراین مرجع پرداخت کننده پاداش، می تواند با استناد به این امکان و طی دوره های زمانی مختلف، از ذینفعان قدردانی کرده و مبالغ مصوب را به آنها پرداخت نماید
مدیریت مالی

گزارش های پویا

در این سامانه گزارش های متنوعی در قالب های آماری، توصیفی و نموداری تعریف شده و تمامی گزارش ها بر اساس مدل ارزیابی عملکرد ماهیت مورد گزارشگیری طراحی شده است که بتوان مدیریت عملکرد را در شاخص های مختلف و در کنار هم داشته باشیم تا مقایسه کاملی بدست آوریم. تمامی گزارش ها از جمله عملکرد کارکنان ، عملکرد کمیته ها ، عملکرد واحد های سازمانی و عملکرد دبیرخانه نظام پیشنهادها و … دارای شاخص های متنوع و مختلفی با اهداف و کاربردهای مختلف هستند که امکان نمایش عملکردها و مقایسه آنها با یکدیگر را در یک گزارش برای کاربر فراهم می سازد. در این مدل عملکردی نمایش شاخص های عملکردی در یک سطر این مزیت را خواهد داشت که اولویت دهی و انتخاب برترها بر اساس ترکیب شاخص های عملکردی با اوزان مختلف باشد. همچنین گزارش های مختلف توصیفی و قابل تغییر توسط کاربر از جمله گزارش پارامتریک به کاربر کمک می کند با توجه به پارامترهای مختلف ، گزارش های مختلفی را از سیستم دریافت کند.
نظام پیشنهادها

سامانه جامع نظام پیشنهادها و خلاقیت

سامانه جامع نظام پیشنهادها ، ابزاری برای تحقق اهداف تفکر مدیریت مشارکتی می باشد. امکانات این سامانه و زیر سیستم های مربوط به آن را می توانید مطالعه فرمایید

سامانه نظام پیشنهادها
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.