تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکنندگان برای گرانفروشی

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۶ اسفند ۱۴۰۱
مدیر کل تعزیرات حکومتی استان
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تبانی فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکنندگان برای گرانفروشی

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران عنوان کرد: گاهی تولیدکنندگان، یک کالا را به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروشگاه‌ها می‌فروشند و در ازای آن قیمت روی جلد محصول را افزایش می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمد علی اسفنانی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» به موضوع گران فروشی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرداخت و عنوان کرد: فروشگاه‌های زنجیره‌ای به دلیل آن که از سیستم پرداخت یکسان و متمرکز برخوردار هستند، امکان نظارت بر خرید و فروش آنها از حیث هزینه‌های پرداختی به دولت مانند عوارض و مالیات وجود دارد به همین دلیل مورد حمایت دولت‌ها قرار می‌گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر به دلیل تمرکز در کالاهای ارائه شده و انسجام بازار از سوی مردم و تولیدکنندگان هم مورد استقبال قرار می‌گیرد اما متاسفانه گاهی شاهد اشکالاتی در این فروشگاه‌ها هستیم که تمام خدمات ارائه شده از سوی این مراکز را تحت شعاع قرار می‌دهد و به نوعی در جامعه مشکل آفرینی می‌کند.

مدیر کل تعزیرات حکومتی استان تهران چند نمونه از تخلفات فروشگاه‌های زنجیره‌ای را برشمرد و اظهار کرد: برخی از کالاها مانند یک نوع آبمیوه با بسته بندی و زمان تولید یکسان، قیمت متفاوتی در فروشگاه‌های مختلف دارد. همچنین کالای درجه چهار به عنوان کالای درجه یک بسته بندی شده و به فروش می‌رسد.

اسفنانی ادامه داد: در نوع دیگری از تخلفات این فروشگاه‌ها کم فروشی رخ می‌دهد یعنی وزن یک بسته از کالاها ۱۰۰ گرم از وزن درج شده روی بسته کمتر است.

وی با بیان این که فروشگاه‌های زنجیره‌ای با تولیدکنندگان تبانی می‌کنند، اظهار کرد: گاهی تولیدکنندگان یک کالا را به قیمتی بالاتر از نرخ مصوب به فروشگاه‌ها می‌فروشند و در ازای آن قیمت روی جلد محصول را افزایش می‌دهند تا قیمت همان کالا در فروشگاه با تخفیف، بیشتر از قیمت مصرف کننده شود. به عنوان مثال قیمت برای فروش از کارخانه ۱۴هزار و ۷۰۰ تومان است تا فروشگاه با سود ۳۰۰تومانی، آن کالا را با قیمت ۱۵ هزار تومان به مصرف کننده عرضه کند اما در یک تبانی، کارخانه قیمت روی جلد را ۱۸هزار تومان ثبت می‌کند و فروشگاه با تخفیف وسوسه کننده‌ای آن را به قیمت ۱۶ هزار تومان می‌فروشد که از قیمت مصرف کنند هم بالاتر است.یعنی نه تنها تخفیفی داده نشده بلکه گرانفروشی هم شده است.

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات، مخدوش کردن قیمت کالا را مصداق گرانفروشی دانست و اظهار کرد: به طور کلی هر اقدامی که باعث شود قیمت درج شده روی کالا مشخص نباشد چه آن کالا یک سال پیش تولید شده باشد چه یک روز پیش، اتصال برچسب دیگر روی قیمت و نصب اتیکت نامناسب و اشتباه همه تخلف محسوب می‌شود.

اسفنانی در ادامه بیان کرد: طی مکاتبه‌ای که با اتحادیه‌های مختلف و فروشگاه‌های زنجیره‌ای داشتیم، از آنها خواستیم قیمت کالاهای خود را اعلام کنند. طبق بررسی میدانی که داشتیم متوجه شدیم قیمتی که فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کردند با قیمت کالاها در قفسه‌های فروشگاه هم یکی نبود یعنی ما برای هرکالا با سه قیمت مختلف مواجه بودیم.

به گفته وی سازمان تعزیرات در برخورد با فروشگاه‌های متخلف بسیار جدی است به طوری که اخیرا یک فروشگاه بزرگ و معروف را به دلیل تخلفات گسترده پلمپ کرده است.

فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای به شبکه ای از خرده فروشیهای کوچک و بزرگ اتلاق می گردندکه کالاهای یکسانی را با مالکیت انحصاری ارائه می نمایند. مقاله جامع معایب و مزیا فروشگاه های زنجیره ای را می توانید مطالعه فرمایید.

فروشگاه های زنجیره

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب مرتبط
آخرین مطالب
تلگرام سبزافزار
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.