سهم ۸۰ درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیرحضوری

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۳ اسفند ۱۴۰۱
فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیرحضوری
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سهم ۸۰ درصدی فروشگاه‌های زنجیره‌ای غیرحضوری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، منصور عالی‌پور رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه‌های زنجیره‌ای در گفتگو با «رادیو اقتصاد» گفت: سیستم نرم‌افزاری اینترنت اشیا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال راه‌اندازی است. در ادامه به گزیده ای از این گزارش خبری می پردازیم.

مجری: در برنامه قبل شما اشاره کردید به موارد قانونی که سازمان حمایت، تولیدکننده را موظف به درج قیمت کرده است و نهایتا هم می‌تواند به مشتری ۳ درصد تخفیف دهد و عملاً همه توانمندی‌های رقابتی فروشگاه‌های زنجیره‌ای برای اینکه بتوانند تخفیفات ویژه‌ای به مصرف‌کننده دهند گرفته شده است. با این توضیحات آیا می‌توانیم بگوییم فروشگاه‌های همیشه تخفیف؟

عالی‌پور: فروشگاه‌هایی که با این اهداف تأسیس و سرمایه‌گذاری شده‌اند اکنون با توجه به سیاست‌گذاری‌های صورت گرفته امکان ارائه تخفیف به مشتریان را ندارند البته این موضوع هنوز به‌طور کامل روی تمام کالاها تسری پیدا نکرده است و از سویی دیگر این شرکت‌ها برای جذب و رضایت‌مندی مشتری باید راهکار‌های دیگری مانند ارائه خدمات غیرحضوری را بررسی کنند.


مجری: اکنون فروشندگان فروشگاه‌های زنجیر‌های می‌گویند به موجب قانون نمی‌توانند تخفیف ارائه دهند و صرفه‌جویی‌های حاصل از مقیاس را هم دارند که عملاً به لحاظ حاشیه سود تقویت می‌شوند.

عالی‌پور: عالی‌پور: بله، یکی از ویژگی‌های فروشگاه‌های زنجیر‌ه‌ای ارائه تخفیف است که برای مشتری جذابیت ایجاد می‌کند و اکنون مقداری از این جذابیت کمرنگ شده است.


مجری: چرا فروشگاه‌های زنجیره‌ای با وجود اینکه از قابلیت، امکانات و حداقل زیرساخت‌های اولیه برخوردارند، ولی هوشمند نیستند و اینترنت اشیا در این فروشگاه‌ها فعال نیست؟

عالی‌پور: در ایام کرونا بحث فروش غیرحضوری و فروش مجازی سرعت و قوت گرفت یعنی بسیاری از فروشگاه‌هایی که شاید اصلا به فکر فروش آنلاین و غیرحضوری نبودند به سمت فروش آنلاین رفتند و اکنون بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای فروش غیرحضوری دارند. البته در فروش غیرحضوری موضوع لجستیک و ارسال کالا مطرح است که متأسفانه هزینه بالایی دارد.


مجری: در عوض شما هزینه قفسه، شارژ کردن قفسه، کارمندان اداری و فروشگاهی و همه این‌ها را در سطح فروشگاه ندارید و مستقیم از انبار بسته‌بندی شده به خریدار ارسال می‌شود؟

عالی‌پور: عموما از سطح انبار نیست از سطح فروش است که این اتفاق می‌افتد، به هر حال هزینه ارسال کالا هم بر مشتری و هم بر فروشگاه تأثیرگذار است، ولی به هر حال بسیاری از شرکت‌ها در این بخش خیلی قوی وارد شدند و حضور فعالانه‌ای دارند و فروش آنها به صورت غیرحضوری عرضه می‌شود البته به مرور زمان رفتار مشتری است که این امر را توسعه دهد و یا اینکه ترجیحش خرید حضوری باشد، ولی این امکان در حال حاضر در ۸۰ درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتفاق افتاده است.


مجری: به نظر شما رفتار مشتری بستگی به چگونگی سرعت و کیفیت کالایی که به دستش می‌رسد، ندارد؟

عالی‌پور: البته این موضوع بی‌تأثیر نیست ولی در هر صورت خرید مفرح است و خانواده‌ها دوست دارند به این فضا‌ها بیایند و کالای مورد نظر خود را از نزدیک ببینند و تفریح کنند، چون خرید همراه با تفریح است و این نوع خرید در همه جای دنیا هم وجود دارد حتی کشور‌هایی که سیستم‌های خوبی در بخش غیرحضوری دارند، ولی باز فروش حضوریشان را هم از دست نداده‌اند.


مجری: بله فروش حضوری جای خودش ولی موضوع این است که چرا فروش به طور هوشمند و استفاده از اینترنت اشیا نیست؟

عالی‌پور: سیستم نرم‌افزاری اینترنت اشیا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال راه‌اندازی است. با توجه به دنیای جدیدی که به تدریج از حالت فیزیک خارج می‌شود، شرکت‌هایی در این زمینه وارد شدند و نرم‌افزار‌های خوبی تولید می‌کنند، قطعاً با اجرا و گذراندن مراحل آزمایشی حداقل تا پایان سال یا سال آینده بخشی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سمت جذب مشتری از طریق اینترنت اشیا می‌روند.


مجری: فروشگاه‌های زنجیره‌ای همیشه نرم افزار‌های یکپارچه صندوق فروشگاهی را دارند و عملاً باید به سازمان امور مالیاتی هم متصل باشند؟ یعنی آیا مالیات فروشگاه‌های زنجیره‌ای شفاف و طبق قانون وصول می‌شود؟

عالی‌پور: بله، اخیراً پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان در حال نصب و راه‌اندازی است، ولی همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای متصل شده‌اند. اتصال به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، داشتن صندوق و سیستم متمرکز یکی از موارد برای اخذ مجوز فعالیت فروشگاه زنجیره‌ای است و همه فروشگاه‌ها باید در سازمان امور مالیاتی ثبت‌نام کرده باشند و کد اقتصادی عرضه کنند.


مجری: وقتی شما چنین نرم‌افزاری CRM در فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارید عملاً می‌توانید از طریق لیست خرید با تک‌تک مشتریان ارتباط برقرار کنید، درست است؟

عالی‌پور: بله، البته این متنوع است و در بعضی از فروشگاه‌ها خیلی پیش رو است و در خیلی از فروشگاه‌ها حداقلی است، ولی همه فروشگاه‌های زنجیره‌ای این بخش ارتباط با مشتریان را دارند.


مجری: یعنی وقتی مردم به فروشگاه زنجیره‌ای مراجعه می‌کنند و خرید می‌کنند شماره تلفن همراه را می‌گیرند و بعد بر اساس ذائقه خریدی که شده برایشان پیامک می‌رود که مثلاً این کالا با این قیمت آمد.

عالی‌پور: همه فروشگاه‌ها در این حد نیست که مثلاً بتوانند ارزیابی و تجزیه و تحلیل خرید مشتری را داشته باشند، ولی فروشگاه‌های بزرگ این نرم‌افزار را دارند. در این بخش کم شدن تخفیفات و رقابت، کاملاً در بحث crm است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای فعالیت جدی خود را آغاز کرده‌اند.


مجری: یعنی شما می‌گویید سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکنندگان در زمینه حمایت از مصرف‌کننده، شیوه‌ای را اجرا کرده که قدرت رقابت و ارائه تخفیف به مصرف‌کننده را از شما گرفته است؟

عالی‌پور: نه فقط از ما بلکه در بازار و میان تولیدکننده‌ها موضوع رقابت ضعیف می‌شود، یعنی وقتی پنج کارخانه داشته باشیم و پنج کارخانه قیمت تولیداتشان مشخص و قیمت مصرفشان هم یکی است، رقابت مفهومی پیدا نمی‌کند اجازه تخفیف هم ندارند، قیمت مصرف‌کننده هم همین است حالا می‌خواهید خرید کنید و نمی‌خواهید خرید نکنید در چنین شرایطی مصرف‌کننده مجبور است خرید کند.

سازمان حمایت قطعا در این موضوعات تحقیقات و بررسی‌هایی داشته، ولی به نظرم طرحی است که باید رویش چکش‌کاری و تغییراتی ایجاد شود. وقتی یک قانونی تصویب می‌شود ما باید کمک کنیم به خوبی اجرا شود و در اجرا می‌توان راهکار‌های دیگری را بررسی کرد.


مجری: راهکار‌های دیگر را هم بگویید.

عالی‌پور: وقتی قیمت تولید و قیمت فروش ثابت باشد و از طرف دیگر در بازار قیمت کالاهای تولیدکنندگان قدیمی مشخص است و تولیدکنندگان جدید ناچارند قیمت کالاهای خود را به همان قیمت عرضه کنند و نیز مشتری کالایی را که سال‌هاست می‌شناسد، خرید می‌کند. در این بازار امکان رقابت برای تولیدکنندگان جدید وجود ندارد چرا که دست و پای تولیدکننده در این قضیه باز نیست که قرارداد‌هایی ببندد یا بتواند روش‌های مختلفی که در همه جای دنیا است، اجرا کند.


مجری: یعنی عملاً ورود و خروج به بازار گرفته می‌شود؟

عالی‌پور: محدود می‌شود؛ یعنی مارکتینگ که موضوع اصلی بحث رقابت و بازاریابی است در این طرح ضعیف می‌شود.


مجری: در فضای مجازی شایع است که برخی از فروشگاه‌هایی که تخفیف می‌دهند ظاهرا قیمت کالا را بالا برده‌اند و بعد تخفیف زده‌اند و سپس به قیمت اصلی و جاری بازار برگردانده‌اند، واقعا چنین چیزی صحت دارد؟

عالی‌پور: در شرایط فعلی نسبت به این طرح انتقاداتی داریم، فروشگاه‌های زنجیره‌ای از جمله فروشگاه‌هایی بودند که به جد این طرح را اجرا کردند به این مفهوم که با اجرای این طرح دیگر مواردی که شما می‌فرمایید کاملا از بین رفته است و این چیز‌ها مفهوم پیدا نمی‌کند، چون قیمت تولید و مصرف مشخص است و با اجرای این طرح فروشگاه‌های زنجیره‌ای به عنوان خط مقدم و صف اول مجری این طرح بودند و مشتریان کاملا این موضوع را لمس می‌کنند.


مجری: درددلتان را راجع به بیمه و مالیات بگویید.

عالی‌پور: هرکس کسب و کاری دارد و اگر در این کسب و کار نفع و سودی است باید طبق قانون و مقررات بیمه‌ و مالیات پرداخت کند. ما در این موضوعات واقعا دچار سلیقه‌هایی هستیم که این سلیقه‌ها زیاد منطبق با توسعه و حمایت از کسب و کار‌ها نیست. شرکتی کارش را انجام داده، تولید کرده و یا فروخته و سودی برده است، طبق قانون و مقررات هم اعلام می‌کند باید N تومان مالیات پرداخت کند اما در این مواجه سازمان مالیاتی با این اعداد و ارقام هیچ وقت پذیرش وجود ندارد.


مجری: این سلیقه فردی، ممیز و سرممیز است یا نه کلا سلیقه اداره مالیات است؟

عالی‌پور: فردی است.


مجری: این معنی خاصی دارد یعنی وقتی سلیقه فردی است می‌تواند وارد چانه زنی شود و مقدار پرداخت مالیات کم و زیاد شود؟

عالی‌پور: متأسفانه همین‌طور است.


مجری: خروجی آن می‌تواند عدم شفافیت و فساد باشد؟

عالی‌پور: وقتی فروش شرکتی شفاف و مبلغ مالیات هم مشخص است باید مورد پذیرش قرار گیرد نه اینکه آن شرکت را دستخوش افراد کنیم و با آن فرد به یک عدد غیرمنطقی توافق کند و به بخش اقتصادی فشار وارد شود.


منبع: خبرگذاری صدا و سیما

دیدگاه ها

  1. متین در گفته:

    مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب مرتبط
آخرین مطالب
تلگرام سبزافزار
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.