۵ + ۱ راهکار فروش کالا با چند قیمت مصرف کننده متفاوت

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۳ اسفند ۱۴۰۱
فروش کالا با چند قیمت متفاوت
زمان مطالعه: 4 دقیقه

چگونه کالاهای موجود با دو یا چند قیمت مصرف کننده متفاوت را در فروشگاه بفروشیم ؟ ( ۱- ) + ۵ راهکار

مقدمه

معضل قیمت مصرف کننده به کشورهای با اقتصاد بسته اختصاص دارد و دخالت مستقیم دولت در قیمت گذاری کالاها باعث گردیده که تولید کنندگان و تامین کنندگان کالاها مجبور به ارائه یک سازوکارِ پر اشکال در لیبل گذاری کالاها با قیمت مصرف کننده باشند. در کشورهای با اقتصاد باز، رقابت تامین کنندگان مختلف در کاهش قیمت ها از طریق کاهش هزینه های تولید و واردات کالاها منفعت بیشتر مصرف کننده را به دنبال دارد.

تحلیل شکاف

در “فروش کالا با چند قیمت متفاوت” مشکل زمانی پیش می آید که فروشگاه برای کالایی که رو به اتمام است سفارش مجدد می‌گذارد و قیمت مصرف کننده کالاهای سفارش جدید با قیمت همان کالاها در موجودی قبلی متفاوت است. در نتیجه همزمان یک کالا با دو قیمت ( یا حتی بیشتر ) در فروشگاه وجود دارد.

امکان مخدوش نمودن و تغییر لیبل قیمت کالا (به دلیل جت پرینت نمودن قیمت مصرف کننده روی لیبل توسط تامین کننده) وجود ندارد و در صورت خدشه دار نمودن یا تغییر قیمت حک شده روی کالاها، فروشگاه مشهور به گرانفروشی شده و ضمن نارضایتی شدید مشتریان و از دست دادن آنها، با شکایت مشتریان به اداره تعزیرات و گرانفروشی، جریمه های سنگینی به فروشگاه تحمیل خواهد شد بنابراین باید تمهیدی را فراهم ساخت تا این مشکل را حل نموده و بتوان بدون ایجاد مشکلات دیگر، کالا را با قیمت های متفاوت به فروش رساند.

یکی از زیرسیستم های مدیریت یکپارچه فروشگاهی
مدیریت حسابداری

نرم افزار حسابداری فروشگاهی به عنوان قلب یک مجموعه نرم افزاری یکپارچه محسوب می‌گردد و در نهایت مدیران باید عملکرد مالی سازمان را بر اساس گزارشات اخذ شده از نرم افزار حسابداری ارزیابی نمایند .

مدیریت حسابداری

ارائه راهکار

چند راهکار برای رفع این مشکل وجود دارد که البته هر یک ایراد و موانع دیگری را در پی دارد. این راهکارها به شرح زیر است:

راهکار اول:

فروش و اتمام کامل کالاهای موجودی قبل، سپس تغییر قیمت کالا به قیمت جدید و قراردادن کالاهای خرید جدید در قفسه های فروشگاه.

مشکلات این راهکار : در صورت اجرای این روش با معضل کم بودن تعداد کالا در قفسه روبرو می شویم و اصطلاحاً قفسه ها زشت و کچل می شوند. بعد از تمام شدن کالاها نیز، چیدمان کالاهای جدید زمانبر بوده و عملاً مدتی قفسه خالی خواهد بود. در نتیجه با عدم موجودی کالا، شاهد نارضایتی مشتریان و کاهش فروش خواهیم بود.

راهکار دوم:

یکی دیگر از راهکارهای فروش کالا با چند قیمت مصرف کننده متفاوت، مرجوعی کالاهای موجودی قبلی به تامین کننده کالا و سپس تغییر قیمت کالا به قیمت جدید و قراردادن کالاهای خرید جدید در قفسه های فروشگاه است.

مشکلات این راهکار : در این روش عموماً تامین کننده از پذیرش مرجوع کالا، بدون دلیل موجه امتناع می کند و با تکرار این امر ، با توجه به هزینه های اداری و لجستیکیِ مرجوع کالا و نزدیک بودن تاریخ انقضای کالا، فروشگاه دچار چالش با تامین کننده خواهد شد. ضمن اینکه موجودی کالای قیمت قدیم به صورت مقطعی یک برگ برنده در رقابت است که با مرجوع آن به تامین کننده این عامل از دست می رود.

راهکار سوم:

جمع آوری کالاهای موجودی قبلی از قفسه ها و ایجاد سبد کالای چند عددی، قراردادن سبدها در پالت کالاهای قیمت قدیم و چاپ و الصاق بارکد سبد با قیمت قدیم روی سبد های کالا. سپس تغییر قیمت کالا به قیمت جدید و قراردادن کالاهای خرید جدید در قفسه های فروشگاه.

مشکلات این راهکار : با توجه به تعداد زیاد اقلام دو قیمتی در فروشگاه و همچنین کالاهای یخچالی و کالاهای با ماهیت مختلف، قراردادن آنها در کنار هم و روی پالت مشکل ساز است. همچنین بسته بندی و سبد کردن کالاها و الصاق لیبل سبد روی کالا فرایند زمانبر و پر هزینه ای است.

راهکار چهارم:

یکی دیگر از راهکارهای فروش کالا با چند قیمت متفاوت، استفاده از بارکد ترکیبی شامل بارکد کالا و قیمت قدیم و الصاق لیبل شامل این بارکد ترکیبی کالا روی کالاهای موجودی قبلی و سپس تغییر قیمت کالا به قیمت جدید و قراردادن کالاهای خرید جدید در قفسه های فروشگاه می باشد.

مشکلات این راهکار : چاپ لیبل ترکیبی و الصاق آن روی بارکد کالاها فرایندی زمان بر و پر هزینه است (شاید بهتر باشد که این نوع بارکد را خود تامین کنندگان کالا تولید و روی کالاها الصاق نمایند!) در صورتیکه مشتری همزمان از کالای با دو قیمت جدید و قدیم خرید کند دو ردیف با قیمت های متفاوت در فاکتور درج خواهد گردید که ممکن است باعث سوتفاهم مشتری گردد.

راهکار پنجم:

استفاده از امکان جت پرینت در نرم افزار ( راهکار پیشنهادی و اجرا شده موفق در نرم افزار یکپارچه فروشگاهی سبز ). شمارش کالاهای موجودی قبلی و تعیین این تعداد در موجودی فروشگاه با امکان فروش مطابق با قیمت قبلی. در این روش تعداد مشخص شده در نرم افزار با قیمت قبلی به فروش می رسد و با رسیدن به عدد فروش مشخص شده، کالاهای بعدی با قیمت جدید به فروش خواهد رسید.

مشکلات این راهکار : این راهکار کاربردی و کم هزینه است. اشکالی که به وجود می آید این است که مشتری ممکن است کالای با قیمت جدید را زودتر از اتمام کالاهای با قیمت قدیم پای چک اوت بیاورد و در صورت عدم دقت صندوقدار، کالا به قیمت قبلی فروخته شود و در نتیجه امکان دارد مشتری دیگری کالای قیمت قدیم را با قیمت جدید خریداری نماید، لذا مجدداٌ با معضل گرانفروشی روبرو خواهیم بود. این امکان هم می تواند وجود داشته باشد که زمان اسکن کالاهای جت پرینت، آلارم بصورت صوتی و تغییر رنگ کالا در صندوق ایجاد شود. در این حالت صندوقدار باید دکمه لغو جت پرینت را برند(البته این امر کمی سرعت فروش را پایین آورده و خطاهای کاربری از طرف صندوقدار نیز ممکن است مشکل را مضاعف نماید.)

راهکار ششم:

راهکار ممنوعه! تعریف یک کالای جدید با کد و بارکد کالای متفاوت. متاسفانه مشاهده شده که برخی فروشگاه ها از این راهکار اشتباه استفاده نموده و با خط زدن صورت مساله مشکلات زیادی را در کاردکس کالا و تامین و فروش آن و گزارشهای مربوطه خود به وجود آورده اند.

نتیجه گیری

با توجه به شرایط موجود و قیمت گذاری تکلیفی، با وجود قیمت مصرف کننده فروشگاه ها ناچار به بکار بردن یکی از راهکارهای عنوان شده فوق هستند که راهکار شمارش کالاهای با جت پرینت قبلی بهترین روش پیشنهادی است .
کتاب جامع ۱۰ شاخص کلیدی عملکرد در خرده فروشی را مطالعه فرمایید مشاهده کتاب

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.