۷ نمونه از فن‌آوری‌های مورداستفاده در انبارداری هوشمند

farbod
آخرین به روز رسانی ۳ اسفند ۱۴۰۱
7 نمونه از فن‌آوری‌های مورداستفاده در انبارداری هوشمند
زمان مطالعه: 5 دقیقه

انبارداری هوشمند در برابر انبارداری سنتی همان مفهومی است که در سال‌های گذشته چالش زیادی برای صاحبان کسب‌وکارها ایجاد کرده است. برخی افراد گمان می‌کنند که هوشمندسازی فرایندهای انبارداری‌شان بسیار سخت، زمان‌بر و هزینه‌بر است. این تفکر شاید تا حدی درست باشد. ولی اگر این تبدیل به صورت حساب‌شده و تدریجی توسط متخصصان و با توجه به نیازهای کسب‌وکار شما انجام شود در تمامی منابع شما صرفه‌جویی خواهد شد.

استفاده از فن‌آوری همیشه در اوایل با مقاومت روبرو می‌شود ولی به محض استفاده از آن و مشاهده سهولت و دقت فرایندها، دیگران نیز به استفاده از آن ترغیب خواهند شد.

در مطلب قبلی با عنوان «انبار هوشمند و مزایای آن برای کسب‌و‌کار شما» از مشکلات انبارداری سنتی گفتیم و اینکه هوشمندسازی انبارها چطور به کمک صاحبان کسب‌وکارها آمده و چه مزیت‌هایی برای آنها دارد. در این مطلب تعدادی از فن‌آوری‌های انبارداری هوشمند را معرفی کردیم و به مزایا و معایب آنها پرداختیم.

۱- سیستم مدیریت انبار

مهم‌ترین فن‌آوری‌ مورد استفاده در انبارداری هوشمند، سیستم مدیریت انبار یا WMS عبارت است از راهکارهای نرم‌افزاری جمع‌آوری داده‌ها، تهیه گزارشات بصری از داده‌ها و آماده‌سازی اطلاعات در بستر اینترنت. چنین سیستمی با ادغام داده‌های مهم انبار شما به صورت جامع در یک پلتفرم می‌تواند گزارش کاملی از عملکرد اجزای مختلف سیستم را در اختیار کاربران آن قرار دهد. مدیر این بخش می‌تواند با توجه به گزارش‌های دریافتی از سمت سیستم، هرگونه کمبود را سریعاً شناسایی کرده و اقدامات مناسب جهت بهبود یا رفع مشکل را انجام دهد.

استفاده از سیستم مدیریت انبار شما باید کاملاً مکمل سایر فرآیندهای مستقل شما باشد و مزایای زیر را ارائه دهد:

  • دسترسی بی‌درنگ به داده‌های باکیفیت و افزایش دید در سراسر زنجیره تأمین شما
  • پیش‌بینی دقیق تقاضا
  • کاهش هزینه‌های کار به دلیل تخصیص کارآمد نیروی کار
  • ساده‌سازی فرآیندهای انبار
  • چیدمان انبار بهینه
  • بهبود دقت موجودی
  • بهبود دقت انتخاب
  • کاهش زمان بین انتخاب‌ها
  • بهبود انعطاف‌پذیری و پاسخگویی انبار
  • بهبود ایمنی و امنیت انبارها
  • بهبود روابط تأمین‌کنندگان
  • بهبود سطح خدمات مشتری
  • توانایی پیاده‌سازی استراتژی بهینه‌سازی مداوم

۲- ابزارهای انتخاب خودکار

سال‌ها پیش، انتخاب کالا در انبارها جزو پراشتباه‌ترین فرایندهای داخل انبار بود. ولی در حال حاضر، فرایند انتخاب کالاها که توسط عناصر خودکار در جریان کاری موجود در انبار، انجام می‌شود موجب بهبود عملکرد و سرعت انجام کار شده است.

ابزارهای مختلفی وجود دارد که می‌توان از آنها برای بهبود فرایندهای انتخاب در انبارها استفاده کرد، مانند انتخاب سفارش خودکار به صورت صوتی، انتخاب سفارش روباتیک و انتخاب از طریق حساسیت به نور.

این فن‌آوری‌ها همچنین از گزینه‌های بارکدینگ پیشرفته استفاده می‌کنند که به صورت یکپارچه با نرم‌افزار مدیریتی موردنظر شما ادغام می‌شوند. در نتیجه سریع‌ترین و دقیق‌ترین تجربیات گزارش‌دهی خودکار را در اختیار شما خواهند گذاشت.

۳- ماشین‌های حمل و نقل هوشمند (AGV)

از دیگر فن‌آوری‌های انبارداری هوشمند، ماشین‌های هوشمندی (Automatic Guided Vehicles) هستند که برای حمل و نقل طراحی شده‌اند و در واقع مکانیزمی کارآمد برای افزایش سرعت ذخیره‌سازی و بازیابی شما در هنگام خرابی، بارگیری و قفسه‌بندی هستند. AGV ها می‌توانند انواع ماشین‌ها مانند لیفتراک، چرخ دستی و غیره باشند که از طریق یک سری مسیرهای دیجیتالی برای بارگیری یا تخلیه بارها به صورت هوشمند اقدام می‌کنند.

این وسایل نقلیه با توجه به چیدمان و سیستم‌های شما برنامه‌ریزی شده و مطابق با نیازهای کسب‌وکاری شما پیاده‌سازی خواهند شد.

اجزای انبارداری هوشمند (ماشین های جمل و نقل هوشمند)

۴- سیستم‌های کنترل موجودی خودکار

زمان زیادی طول کشید تا حتی شرکت‌های بسیار بزرگ به این سیستم‌ها روی بیاورند. شرکت موتورولا در سال ۲۰۱۸ گزارش داد که بیش از ۴۰ درصد از انبارها هنوز از فرایند شمارش دستی استفاده می‌کنند.

اگرچه همیشه اینطور به نظر می‌رسد که استفاده از فن‌آوری‌های جدید مزایای بیشتری برای شما ایجاد می‌کند، ولی به نظر می‌رسد که سیستم‌های کنترل موجودی خودکار مستعد اشتباهاتی در داده‌ها هستند که ممکن است موجب اختلال در عملکرد شما شوند.

با این حال، اگر تمهیداتی برای پیشگیری از این اشتباهات اندیشیده شود، استفاده از این پلتفرم‌ها می‌تواند سرعت شما را در تهیه گزارشات بسیار زیاد کند. از طرفی داده‌ها در لحظه به روز می‌شوند و آمار کاملی را در هر زمان که بخواهید به شما ارائه می‌دهند. این اطلاعات حتی از راه دور نیز قابل دسترس هستند.

۵- پیاده‌سازی اینترنت اشیا (IOT)

اینترنت اشیا (The Internet of Things) یک مفهوم جامع است که در پیشرفته‌ترین انبارهای هوشمند جهان به کار گرفته می‌شود. اینترنت اشیا یا IOT می‌تواند با کنترل تعداد زیادی از قطعات متحرک که به صورت خودکار یا دستی کار می‌کنند، فرایندهای موجود در انبار شما را بهینه سازد. علاوه بر آن تمامی داده‌های به دست آمده را به صورت یکپارچه بر روی شبکه‌ای قرار داده که دسترسی به آن به راحتی و در هر زمان و مکان امکان‌پذیر باشد. این موضوع به بهینه‌سازی روش‌های کنترل موجودی انبار، برنامه‌ریزی نیروی کار و البته تجربه کلی مشتری کمک می‌کند.

اینترنت اشیا همچنین می‌تواند موجب کاهش خطرات، اشتباهات یا اتفاقات تصادفی و ناگوار شده و حتی با تشخیص زودهنگام آنها، از خسارت‌های احتمالی نیز پیشگیری کند. سنسورهای موجود در انبار می‌توانند دما، رطوبت و سایر شرایط را کنترل کنند.

داده‌های ناشی از حمل‌ونقل، خودروها و محصولات را نیز می‌توان برای کاهش سرقت، جعل، انحراف و فساد به صورت به‌روز دریافت کرد.

نقش اینترنت اشیا در انبارداری هوشمند

۶- ربات‌های همکار (Cobots)

فن‌آوری‌های کاملاً خودکار و رباتیک، مزایای بسیار زیادی دارند ولی برای هر انباری امکان‌پذیر نیست که فوراً از چنین فن‌آوری استفاده کند. چراکه، پیاده‌سازی چنین سیستم‌هایی، به بودجه قابل توجه و تغییرات زیرساختی عظیمی نیاز خواهد داشت. به همین دلیل، انبارهایی که می‌خواهند در راستای هوشمندسازی قدم بردارند، معمولاً از کوبات‌ها یا ربات‌های همکار استفاده می‌کنند.

این ربات‌ها در کنار سایر کارکنان، کار می‌کنند و بخشی از کارهای آنها را به عهده گرفته و ساده‌سازی می‌نمایند. این کوبات‌ها به انبارها اجازه می‌دهند که بسیاری از فرایندها و زیرساخت‌های خود را دست‌نخورده نگه داشته و در عین حال گردش کار را بهینه‌تر سازند.

فناوری های انبارداری هوشمند

۷- سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار (AS/RS)

سیستم‌های ذخیره‌سازی و بازیابی خودکار سال‌ها است که مورد استفاده قرار گرفته و با وجود آنکه موجب بالا رفتن دقت می‌شوند ولی همیشه به عنوان سیستم‌های گران‌قیمت، پیچیده و غیرقابل انعطاف در نظر گرفته می‌شوند. این سیستم‌ها امروزه شاید فقط از نظر ظاهری پیشرفت پیدا کرده باشند ولی هنوز هم مزایای اصلی خود را حفظ کرده‌اند که عبارتند از: کاهش هزینه‌ها، کاهش محدودیت‌های نیروی کار و افزایش دقت.

برای هوشمندسازی و افزایش کارآمدی انبار خود، نیازی به تعمیرات اساسی و جامع ندارید. به جای آن، به دنبال فن‌آوری‌هایی باشید که برای کسب‌وکار و فرایندهای شما معنا داشته باشند. سپس، می‌بینید که هر انباری می‌تواند به یک انبار هوشمند تبدیل شود.

اگر صاحب یک فروشگاه زنجیره‌ای هستید

در صورت تمایل می توانید اطلاعات جامعی در رابطه با سامانه‌های یکپارچه فروشگاهی شرکت سبزافزار آریا کسب کنید.

آشنایی با ویژگی های سامانه یکپارچه فروشگاهی
کتاب تجزیه و تحلیل کسب و کار در خرده فروشی
کتاب تجزیه و تحلیل کسب و کار در خرده فروشی – به زبان آدمیزاد مشاهده کتاب

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب مرتبط
آخرین مطالب
تلگرام سبزافزار
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.