مراکز خرید شناور

مراکز-خرید-شناور
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سال هاست در کشور های مختلف دنیا مراکز خرید نه تنها به عنوان محلی برای مبادله کالا، بلکه به عنوان نقاطی برای جذب توریست های داخلی و خارجی شناخته می شوند .

در مقاله ای که میخوانیم چند مرکز خرید را معرفی میکنیم که از منظر فرهنگی و شکل زندگی و ساز و کارهای اجتماعی بسیار قابل توجه و جذاب است به گونه ای که توریست های زیادی به این مناطق می روند تا یک بار تجربه خرید از هیجان انگیز ترین فروشگاه زنجیره ای روی آب را تجربه کنند .

اما فلسفه شکل گیری این مراکز خرید شناور این است که یکی از مسائل مطرح در این مناطق ، موضوع دسترسی به فروشگاه و مراکز خرید است که همواره یکی از مشکلات کسانی بوده که در ناحیه هند جنوبی (کرالا) زندگی می کنند ، منطقه ای که به خاطر درختان نارگیل زیاد، سواحل شنی، و زمینه ای وسیعی که به وسیله راه های آبی متعدد به صورت مشبک و متقاطع به هم مرتبط شده اند ، مشهور است.

وقتی از مرکز خرید شناور این منطقه صحبت میکنیم ، در واقع سخن از مکان متعارفی که در ذهن ماست به میان نمی آید.، بلکه در واقع درباره مغازه ها و فروشگاه هایی سخن می گوییم که به سراغ ما می آیند ،فروشگاه های بزرگ شناور که غذا و سایر مایحتاج مردم را از طریق آبراه و کانال ها عبور داده و به مشتریانی که در جزایر و نواحی پر آب زندگی میکنند ، می رسانند.

به خاطر ثباتی که به مرور زمان در کارکرد این فروشگاه ایجاد شده و به خاطر وجود مشتریهای دائمی که گردش مالی این مجموعه ها را تضمین می کنند،در این منطقه،مجموعه های بزرگی مثل Triveni، تشکیل شده که در واقع «کمپانی فروشگاه های زنجیره ای شناور » هستند که با ایجاد یک سری سکوهای ماشینی ، از تابستان ۲۰۰۹، آغاز به فعالیت نموده و تاکنون عملکرد موفقی داشته اند .

این فروشگاه ها ، از مراکز خرید پر زرق و برق و یا فروشگاه های بزرگی که در مناطق رو به رشد هند، قرار دارند، بسیار متفاوت هستند . چرا که در آنها از برندهای بزرگ و مطرح و یا کالای تجملاتی خبری نیست، این فروشگاه ها ارائه دهنده حدود ۲۰۰۰ قلم کالای ضروری مردم مانند خواربار، لوازم آریشی، نوشت افزار، و ….. هستند . ضمن اینکه مشتریان میتوانند یخچال ، تلویزیون و یا سایر وسایل برقی را از قبل سفارش داده و از طریق این مغازه ها دریافت کنند .

ایده و طرح مغازه های شناور ، متعلق به Riji .G.Nair مدیر عامل تعاونی امور مصرف کنندگان ایالت کرالا است . این موسسه و فروشگاه هایی مثل Triveni و همچنین اتحادیه تعاونی خرده فروشها از جمله موسسات اقتصادی هستند که از سوی دولت این اتحادیه مورد حمایت قرار گرفته اند . از این رو در این فروشگاه ها کالای یارانه ای و دولتی هم به مشتریان ارائه می شود .

ایجاد این فروشگاه های شناور در واقع به دنبال نیاز مبرم مردم منطقه به تامین کالاهای مورد نیاز خود شکل گرفت ، قبل از این کمپانی «تریونی» با سوپر مارکت های شناور خود در این منطقه شروع به فعالیت کند، مردم مناطق دور افتاده که در مسیر کانال ها و جزایر متعدد زندگی می کنند، ناچار بودند برای تامین مایحتاج خود، بیش از ۱۵ مایل مسافت طی کنند تا به اولین مغازه های موجود دسترسی پیدا کنند . این در حالی بود که بسیاری از کالاهای عرضه شده توسط این مغازه ها ، دارای کیفیت پایین و قیمت بالا بود .

از سوی دیگر ، از آنجا که در زندگی بسیاری از ساکنان این مناطق، عمدتا از طریق کشاورزی و ماهیگیری تامین می شود، آنها وقت آزاد و یا درآمد کافی برای طی این مسافت و خرید با شرایط قبلی را نداشتند. بنابراین راه اندازی فروشگاه های سیار روی آب هم از نظر اقتصادی کمکی به ساکنین این مناطق است و هم در وقت و انرژی آنها صرفه جویی میکند .

آقای «نایر» در این ارتباط می گوید: «آرزوی من این بود که به این مردم کمک کنم تا قدری پس انداز داشته باشند ، ضمن اینکه به آنها امکان دسترسی به کالاهایی با کفیت بالاتر و قیمتهایی کمتر، آن هم درست در آستانه خانه هایشان را بدهم .»

به دنبال این ایده بود که «نایر» ابتدا به فکر افتاد که دو قایق ماهیگیری را با پیچ و تخته به هم وصل کرده و برای آنها یک سقف واحد ایجاد کند . او سپس با یک قایق ، که شبیه یک کلبه روستایی شناور بود، مواجه شد . این قایق، متعلق به یک مهندس مکانیک بود .

«نایر» به این مهندس مکانیک سفارش ساخت یک قایق مشابه با مشخصات خاص را داد.

حدود ۶ ماه طول کشید تا تحقیق، بررسی و گفتگو با پیمانکار مناسب برای اجرایی شدن این طرح به نتیجه مطلوب برسد .

طراحی و ساخت هر فروشگاه ،حدود ۷۴ هزار دلار هزینه در بردارد . سوخت های این قایق ها که در برگیرنده ۷ قایق به هم پیوست هستند ، نفت سفید است و با موتورهای یاماهای ۴۰ اسب بخاری در سطح آب، به جلو می روند.

این فروشگاه ها دارای پنل های خورشیدی هستند که نیروی لازم برای ایجاد روشنایی ، کار ماشین های صندوق داری ، استفاده از اینترنت و ….. فراهم می کنند. این فروشگاه های سفید و قرمز بسیار مورد توجه و استفاده مشتریان و مردم معمولی و همین طور توریست ها قرار گرفته اند از این رو برنامه امور مصرف کنندگان اضافه کردن این سه فروشگاه تا پایان سال ، به فروشگاه های موجود است .

این فروشگاه های ۱۰۰ فوت مربعی ، گاهی حدود ۵۰۰ دلار کالا در روز به فروش می رسانند و هر کدام از آنها ، روزانه به حدود ۱۵۰ مشتری ، سرویس می دهند . آنها هر روز ۸ صبح عازم کانال ها ، آبراه های ارتباطی و جزایر می شوند و شب ها مجدداٌ باز گشته و کالاهای تقاضا شده برای روز بعد را از انبار کالا تامین می کنند.

آنها بر اساس یک برنامه زمانی ثابت کار میکنند و زمان ورودشان از طریق رسانه های محلی و مقامات حکومتی ، اعلام و کنترل می شود .

هر قایق ، با توجه به میزان فروشی که دارد ، در هر مکان، بین ۴ تا ۱۲ ساعت لنگر انداخته و می ماند. آنها تقریباٌ هفته ای یکبار به هر کدام از بندرگاه هایی مشخص خود بر می گردند . هر مغازه شناور ، صرفاٌ می تواند در یک زمان ، ۲۰ مشتری به اضاقه ۸ نفر خدمه فروشگاه را در خود جای دهد، از این رو مردم ، عمدتاٌ صف تشکیل داده و یا حتی برای خرید شماره دریافت میکنند.

آقای «نایر» می گوید: « همه مردم با این تجربه خرید منحصر به فرد و خاص ، خوشحال و راضی هستند.» ضمن اینکه باید به این مسئله نیز اشاره کرد که حضور این فروشگاه ها ، زنان هندی را توانمند تر ساخته ، زیرا دیگر وابستگی به مردان و همسرانشان برا ی اینکه آنها را برای خرید به نقطه دیگری از شهر ببرند، ندارند.

آقای کانسولو، مدیر بخش خرده فروشی کمپانی Douglas Elliman که در نیویورک فعالیت می کند ، درباره کار این فروشگاه ها میگوید : «فروشگاه های پر زرق و برق شهری ، فقط می توانند به بخش کوچک و جزئی از جمعیت هند ، خدمات محمدودی ارائه دهند ، از این رو شما به عنوان یک شهروند هندی به Triveni نیاز دارید تا بتوانید به عامه مردم خدمات رسانی کرده و بخش عمده ای از نیازهای آنها را تامین و برآورده کنید.» او در ادامه تصریح کرد:«در سراسر جهان و در شهرها و بادری مثل بانکوک و ونیز که بخش اعظمی از آنها توسط آب پوشانده شده ، وجود چنین سیستمی برای ارائه خدمات بهینه به مردم ، ضروری به نظر میرسد . اما قطعاٌ باید گفت که Triveni هند در این زمینه پیشرو هستند و اگرچه من درباره فروشگاه های زنجیره ای شناور اطلاعات زیادی ندارم اما باید گفت که سیستم در دنیا بی نظیر است .»

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب مرتبط
آخرین مطالب
تلگرام سبزافزار
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.