نقش زنجیره‌های تامین کالاهای صنعتی در فروشگاه‌های آنلاین

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۳ اسفند ۱۴۰۱
زمان مطالعه: 4 دقیقه

نقش زنجیره‌های تامین کالاهای صنعتی در فروشگاه‌های آنلاین

یکی از دغدغه های فروشگاه های آنلاین صنعتی تامین کالای مورد نیاز برای فروش است در واقع راه اندازی یک فروشگاه آنلاین صنعتی و تامین کالا با خرده فروشی سنتی تفاوت های بسیار زیادی دارد. ما در این مطلب در مورد نحوه برنامه ریزی زنجیره تامین کالاهای صنعتی در فروشگاه‌های آنلاین صحبت می‌کنیم.

برای شروع بیایید ابتدا یک خرده فروش با کسب و کار کاملا آنلاین را در نظر بگیریم، مراحل کاری او بدین صورت است که در صورت فروش یک محصول، آن محصول را از انبار خود برای مشتری ارسال می‌کند. در این صورت پیش بینی برای خرده فروش کار ساده‌ای است، زیرا فقط یک کانال برای پیش بینی وجود دارد و همه موجودی برای آن کانال رزرو شده است. با این حال، نکته جالب در مورد فروشگاه آنلاین این است که شما تمایل به ثبت اطلاعات بیشتری دارید، زیرا در خرده فروشی را همه خریدها به صورت دیجیتالی از طریق رایانه یا دستگاه‌های تلفن همراه اتفاق می‌افتد.

مزایای فروشگاه آنلاین برای خرده فروشان

از مزایای فروشگاه آنلاین می‌توان به بررسی فعالیت مجموعه‌ها و خرده فروشان دیگر اشاره کرد. به طور مثال آگاهی از قیمت‌گذاری‌های رقیب که برای فروشگاه‌های اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. اگر رقیب شما همان محصول را با قیمت پایین‌تری بفروشد، مشتری شما احتمالاً از آن‌ها خرید می‌کند. داشتن این داده‌ها در سیستم پیش بینی می‌تواند مفید واقع شود.

در این بین خرده فروشانی که هم دارای فروشگاه اینترنتی هستند و هم مشتریان حضوری دارند، وضعیت پیچیده‌تری نسبت به فروشگاه‌هایی که فقط به صورت آنلاین فعالیت می‌کنند دارند. برای این دسته از خرده فروش ها، مدیریت صحیح زنجیره تامین کالا، از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال در برخی از مناسبت‌ها مانند عید نوروز، فروشگاه‌های آنلاین با سرعت بیشتری رونق می‌گیرند تا فروش حضوری. برخی از خرده فروشان برای مدیریت زنجیره تامین کالا، برای فروشگاه آنلاین و فروش حضوری خود انبار‌های جداگانه‌ای را تعیین می‌کنند و اینکار مدیریت تامین کالای آن‌ها را ساده‌تر می‌کند.

معایب فروشگاه آنلاین برای خرده فروشان

در این بین باید به معایب این کار نیز توجه داشته باشیم، به عنوان مثال، به دلیل دو برابر شدن تعداد محصولات، میزان سرمایه‌گذاری در کسب و کار نیز دو برابر می‌شود. همچنین ممکن است موجودی کالایی در یک انبار تمام شود، اما هنوز در انبار دیگر به تعداد بالا موجود باشد.

فروشگاه‌های اینترنتی برای پرداخت مشتری روش‌های متفاوتی دارند، بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی هم پرداخت در منزل و هم پرداخت به صورت اینترنتی را ارائه می‌دهند. معمولاً منطقی است که این روش‌های تحویل به صورت جداگانه به عنوان کانال‌های مختلف پیش بینی شود، به عنوان مثال سفارشات تحویل در منزل را می‌توان از یک حساب جداگانه انجام داد و پرداخت اینترنتی را می‌توان از حساب حاضر در فروشگاه تحویل گرفت. در این حالت، تجزیه و تحلیل خوب بسیار حیاتی است تا کسب و کار نمای مناسبی از تقسیم بین مدل‌های تحویل، چه در اقلام و چه در سطح فروشگاه داشته باشد. گاهی اوقات حتی می‌توان براساس این اطلاعات عمل کرد و آن‌ها را با مدیریت دسته‌بندی ترکیب کرد.

اگر بعضی از کالاها به صورت روزمره به صورت آنلاین سفارش داده می‌شوند و سپس از فروشگاه خاصی ارسال می‌شوند، افزودن این موارد به دامنه فروشگاهی شما ایده منطقی خواهد بود ترجیحاً سعی کنید این کار به صورت خودکار انجام شود.

مدیریت موجودی برای یک فروشگاه الکترونیکی

مدیریت موجودی برای یک فروشگاه الکترونیکی، چه به صورت مستقل و چه به عنوان بخشی از یک عملیات چند کاناله فرآیندی است که فرصت خشنودی را برای خرده فروشان فرآهم می‌کند تا کالاهای گسترده‌ای به مشتریان ارائه دهند، به این صورت که همه‌ی کالاها در انبار موجود نباشد.

در یک فروشگاه آنلاین کاملا رایج است زمانی که یک مشتری خرید می‌کند اغلب موارد در یک دسته‌بندی آنلاین از سوی تامین‌کننده سفارش داده شوند. برخی از کاتالوگ‌های فروشگاه‌های اینترنتی میلیون‌ها محصول دارند و کاملاً مشخص است که بیشتر آن‌ها هرگز به فروش نمی‌روند. بنابراین محدودیت‌های مدیریت موجودی سنتی در مورد آنچه می‌توانید بفروشید و آنچه که نمی‌توانید داشته باشید، دیگر اعمال نمی‌شود، اما هنوز باید تصمیم بگیرید که چه چیزی را در انبار خودتان نگه دارید و این یک تصمیم یکباره نیست، زیرا در خرده فروشی آنلاین همه چیز به سرعت اتفاق می‌افتد. پس باید بتوانید بین میلیون‌ها کالا، تعدادی را به طور مداوم انتخاب کنید.

انبارداری

نحوه انبارداری

همانطور که می‌دانید نگهداری کالا در انبار رایگان نیست. شما باید سرمایه، ریسک خرابی و هزینه‌های انبار را در نظر داشته باشید. از طرف دیگر هزینه نگهداری از یک واحد نسبتا پایین‌تر است به این علت که می‌توانید به صورت دسته‌های بزرگ‌تر سفارش دهید. زمان صرف شده برای هر محصول در تمام مراحل فرآیند سفارش گیری بسیار کم است. هنگام سفارش مشتری هزینه‌های انبارداری به صفر می‌رسد، اما وقتی کالایی را از واحد‌های مختلف تهیه می‌کنید هزینه‌های سفارش برای شما به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد، مقایسه هزینه‌های این دو روش و انتخاب بین آن‌ها ساده است. در نتیجه، تهیه کالاهای ارزان قیمت که فروش نسبتاً خوبی دارند منطقی است و با همین حساب، کالاهای گران قیمت که بسیار نامنظم به فروش می‌رسند، بهتر است در انبار تامین کننده نگهداری شوند.

بدیهی است که در این بین مسائل مختلفی وجود دارند که باید مورد توجه قرار گیرند و نرخ فروش، عامل کلیدی در تصمیم گیری است. به عنوان مثال، شما نمی‌دانید که کالاهای جدید چگونه به فروش می‌رسند. شما می‌توانید بر اساس معرفی قبلی محصولات مشابه تخمین بزنید (این چیزی است که باید به طور خودکار اتفاق بیفتد) و در نهایت شما می‌توانید به سادگی تشخیص دهید که کدام یک از محصولات باید به طور دائم در انبار شما موجود باشند.

یک نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید، این است که ممکن است کالایی در انبار تامین کننده شما موجود باشد و شما هنگام سفارش مشتری مدت زمان ارسال طولانی‌ای را تعیین کرده باشید. در این حین ممکن است مشتری به سرعت به این محصول احتیاج داشته باشد و رقیب شما نیز در مدت زمان کوتاه‌تری محصول را ارائه دهد، در این صورت مشتری، خرید از رقیب را ترجیح میدهد. پس شما باید توجه داشته باشید این دست از محصولاتی که نیاز به ارسال سریع‌تری دارند را نیز در انبار خود موجود داشته باشید.

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.