گزارش جلسه کارگروه خرده فروشی هوشمند

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۲۵ بهمن ۱۴۰۱
منصور عالی پور
زمان مطالعه: 2 دقیقه

گزارش جلسه کارگروه خرده فروشی هوشمند کمیسیون اینترنت اشیا

کمیسیون اینترنت اشیا با رئیس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای

جناب آقای منصور عالیپور

یکی از اهداف تعریف شده در کارگروه خرده فروشی هوشمند زیر مجموعه کمیسیون اینترنت اشیا سازمان نظام صنفی رایانه ای، برگزاری جلسات با سازمان ها و نهادهای مرتبط با صنعت خرده فروشی است تا بتوانیم با این سازمان ها تبادل اطلاعات نموده و راهکارهایی برای استفاده و به کارگیری فناوری اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی به اعضای آنها ارائه دهیم.

در این راستا با توجه به اهمیت جایگاه اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای کشوری به عنوان صادر کننده مجوز متقاضیان فعالیت این حوزه و سیاستگذاری و سازماندهی این بخش از صنعت خرده فروشی، جلسه معارفه ای در تاریخ چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ با رئیس این اتحادیه جناب آقای منصور عالیپور و با حضور آقایان مهندس بابازاده رئیس کمیسیون اینترنت اشیا، مهندس کهن مدیرعامل شرکت سبز افزار آریا و مهندس عزیزی رئیس کارگروه خرده فروشی هوشمند برگزار گردید.

در این جلسه ضمن معرفی فناوری اینترنت اشیا و نقش ها و کاربردهای این فناوری در صنعت خرده فروشی، سازوکارهای همکاری فیمابین کارگروه خرده فروشی هوشمند و اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای به بحث و بررسی گذاشته شد. در این جلسه آقای مهندس بابازاده برخی از ویژگی های اینترنت اشیا در زنجیره تامین خرده فروشی را ذکر نمودند از جمله ردیابی کالاها و مدت زمان حمل و نقل، محاسبه دمای نگهداری کالاها در سردخانه ها، کنترل دمای یخچال ها و سردخانه ها و اطلاع زودهنگام از خرابی تاسیسات و اقدام برای رفع مشکل که بدین صورت از خرابی و فاسد شدن کالاها جلوگیری به عمل می آید.

همچنین در این جلسه امکاناتی چون بکارگیری RFID و Beacons در مدیریت بهینه و آنلاین کالاها، قفسه ها و انبارهای فروشگاه و همچنین مدیریت و کنترل کارکنان معرفی گردید. در خصوص برخی از ابعاد این فناوری همچون قفسه های هوشمند و یا فروشگاه های بدون صندوقدار توضیحات کاملی ارائه شد. در این ارتباط امکان ارائه چرخ های خریدی که می تواند شامل کارتخوان های اندرویدی متصل به اینترنت باشد به ایشان اعلام شد، با استفاده از این نوع چرخ های خرید مشتریان می توانند خرید خود را بررسی نموده و اطلاعات بیشتری در خصوص کالاها مانند پیشنهادات تکمیل فروش بصورت Up-Selling و Cross Selling دریافت نموده و در نهایت فاکتور فروش و پرداخت توسط خود آنها صورت پذیرد.

در این ارتباط مقرر شد تا مستنداتی درخصوص ارائه کاربردهای فناوری اینترنت اشیا در این صنعت آماده شده و همچنین بررسی هزینه های اجرایی پروژه ها در ابعاد مختلف صورت گرفته و مشخص گردد که هر مجموعه فروشگاهی برای اجرای پروژه های مختلف چه بودجه هایی را باید در نظر گیرند. همچنین تعیین اینکه منافع و مزیت هایی که برای فروشگاه ایجاد می شود شامل کاهش هزینه ها و افزایش فروش، بازگشت سرمایه و دیگر موارد به چه میزان خواهد بود.

در انتها پیشنهاد شد تا برنامه ریزی برای برگزاری سمینار و کارگاه آموزشی فناوری اینترنت اشیا در صنعت خرده فروشی برای اعضای اتحادیه صورت گیرد که ایشان از این پیشنهاد استقبال نمودند. رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای همکاری فیمابین سازمان نظام صنفی رایانه ای و آن اتحادیه را بسیار امیدبخش ذکر نموده و اظهار امیدواری کردند که این همکاری ها در آینده بتواند در ابعاد گسترده ای شکل گرفته و برای طرفین نتیجه بخش باشد.

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب مرتبط
آخرین مطالب
تلگرام سبزافزار
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.