۱۹ راه وفاداری مشتریان فروشگاه

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۶ تیر ۱۴۰۲
وفاداری مشتریان
زمان مطالعه: 9 دقیقه

۱۹ راه وفادارسازی مشتریان فروشگاه

اگرچه هر کسب‌وکاری به دنبال راهی برای جذب مشتریان جدید است؛ اما حفظ مشتریان با درنظرگرفتن هزینه کمتر آن نسبت به پیداکردن مشتری جدید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و در همین راستا تدوین یک استراتژی قوی برای وفاداری مشتریان در موفقیت برند بسیار مؤثر خواهد بود.

چرا وفاداری مشتریان مهم است؟

برای روشن‌شدن موضوع باید به این مسئله بپردازیم که اگر کسب‌وکار شما در حفظ مشتریان سابق خود ناکام باشد جذب مشتریان جدید نیز سودی برای شما نخواهد داشت. وفادارسازی مشتریان از طریق مختلف انجام می‌شود و برنامه‌های وفادارسازی مشتریان از جمله ابزارهای مدیریتی هستند که شما را برای رسیدن به هدف نهایی یاری می‌کند.

اصول وفاداری مشتریان اگر به‌درستی درک و اجرا شود، خریداران وفاداری را برای کسب‌وکار به همراه خواهد داشت بدین معنا که نه‌تنها مایل به خرید هر آنچه که شما تولید کنید هستند، بلکه در مقابل رقبا نیز از شما دفاع می‌کنند و خدمات و محصولات شما را تبلیغ می‌کنند.

کلید ایجاد وفاداری مشتریان، ایجاد اعتماد و ساختن رابطه خوب با مشتری است که برای به‌دست‌آوردن آن باید نیازهای مشتری را شناخت و آن‌ها در مرکز توجه کسب‌وکار خود قرارداد تا تجربهٔ مثبتی به مشتری منتقل شود.

۱- باید خلاق باشید

  • برای اجرای برنامه هایتان احتیاجی نیست که پرهزینه ترین راه را انتخاب کنید. همیشه گرانترین ها بهترین ها نبوده اند. این موضوع واقعیت دارد که بعضی از این پاداش ها و هدایای رایگان که بسیاری در خصوص مزایای آنها سخن گفته اند، به ریالی هم نمی ارزند و تنها در حد حرف باقی می مانند. کمی خلاق باشید و به تجربیات خاص و منحصر به فردی فکر کنید که می توانید با کم ترین هزینه برای مشتریان خود به وجود آورید.
  • برای نمونه یک شرکت خدمات مجالس و آشپزی در تهران، می تواند هر ماه برای یکی از مشتریان وفادار خود که در صفحات اجتماعی مانند telegram  و Instagram بیشترین تعریف و توصیه ها را داشته باشد، کلاس تک جلسه ای رایگان آموزش چند نوع فینگرفود برگزار نماید. کلاس ها هر ماه برگزار شوند و مشتریان حتماً استقبال بی نظیری از طرح خواهند داشت

۲-  نباید برنامه را پیچیده کنید

سیستم امتیاز دهی، پاداش و پیشنهادهای خود را برای مشتریانتان شفاف و ساده کنید. برنامه وفادارسازی مشتریان خود را پیچیده جلوه ندهید. ممکن است با خود فکر کنید که پیچیده نشان دادن برنامه وفاداری، نشان از هوش و درایت شما و کسب وکارتان دارد! اما این را بدانید، ذکاوت در سادگی است.

آنها را به محاسبه امتیازاتشان وادار نکنید. چه بسا آنها در حساب خود اشتباه کنند و بعداً کدورتی میان شما و مشتری ای که این همه انتظارش را می کشیدید، به وجود بیاید. همه اطلاعات را خودتان در اختیارشان بگذارید. مشتریان شما به اندازه کافی مشغله دارند، دل مشغولی دیگری به آن اضافه نکنید

اگر صاحب یک کسب‌و‌کار هستید

شما می توانید در رابطه با امکانات نرم افزار وفاداری مشتریان و روش‌های مدیریت ارتباط با مشتریان، اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

باشگاه مشتریان

۳-  باید کارکنان خود را با انگیزه کنید

به کارکنان خود آموزش دهید که با هر مشتری چه برخوردی داشته باشند و چگونه آنها را به استفاده از برنامه های وفاداری ترغیب نمایند. کارکنان خود را به رقابتی سالم برای جذب بیشتر مشتری در برنامه های وفاداری تشویق نمایید و در هر هفته به موفق ترین آنها پاداش و مزایای جذاب و درخور دهید

۴- نباید کاری کنید که نتیجه معکوس بگیرید

اشتباهی که رستوران Lackluster مرتکب شد را تکرار نکنید. این رستوران در ازای سفارش هر قوطی نوشابه کوکاکولا، ۱۰% تخفیف برای ساندویچ هایش در نظر می گرفت. طرحی که شکست خورد و آمار فروش رستوران را از قبل هم کمتر کرد!!

ترویج نوشابه آن هم با برندی خاص و تخفیف تنها برای ساندویچ! راه حل اشتباهی بود. روی سخن من با رستوران دارها نیست! در هر صنعتی که مشغول به کار هستید، سیستم پاداش خود را به گونه ای طراحی نکنید که نتیجه عکس بگیرید. کمی فکر کنید، کمی هم هزینه کنید و مهم تر از همه خودتان را جای مشتریبگذارید. اجازه ندهید مشتریان شما نسبت به برنامه وفاداریتان “احساس غیر منصفانه بودن” بکنند.

۵–  باید برنامه را به دیگران بشناسانید.

هر روز درباره برنامه وفاداریتان در صفحات اجتماعی خود پیام بگذارید. البته این نکته را اشاره کنم که فقط صفحات خودتان! به صفحات دیگران کاری نداشته باشید و ضد تبلیغ نکنید. بخش جداگانه ای از سایت اینترنتی خود را به معرفی برنامه وفاداری و اخبار و اطلاعات آن اختصاص دهید. صفحات شرکت و باشگاه مشتریان خود را همیشه به روز نگه دارید. اجازه بدهید افراد بیشتری از طرح شما با خبر شوند.

معرفی برنامه های خود را محدود به محیط اینترنت نکنید، کمی قدیمی تر فکر کردن هم بد نیست. در محیط شرکت خود و یا مراکز پر رفت و آمد باجه ای طراحی و اجرا کنید. کارکنانی را به کار در این قسمت ها اختصاص دهید. یا نه حتی می توانید از پروژکتورهای انسان نما استفاده کنید. از خود مشتریان بپرسید که دوست دارند در برنامه وفاداری خود چه امکانات یا امتیازاتی داشته باشند. فکر کردن در این زمینه را دائماً بر عهده کارکنان خود نگذارید. و در هر زمان به فکر هزینه های کار نیز باشید

۶- باید به جای پاداش پیشنهاد دهید

اجازه دهید مشتری، خود انتخاب کند. گزینه های پیشنهادی معقولی ارائه دهید. برای خود و مشتریانتان اینگونه تعریف نکنید که p آنگاه q. همیشه پیشنهادهای جدید داشته باشید. البته لازم نیست در هر مراجعه، سیستم امتیازدهی و پیشنهادهای خود را تغییر اساسی دهید. کمی تغییر و حس تازگی کفایت می کند. به صورت مستمر مشتریان خود را در جریان پیشنهادهای جدیدتان قرار دهید.

۷- نباید تصور کنید تنها یک بار پاداش کافی است

مشتریان سلیقه های متفاوتی دارند و هر کدام به نحوی سر ذوق می آیند. یکی با پول و پرداخت هزینه کمتر، دیگری با خدمات و هدایای بیشتر… در ضمن، ممکن است سلیقه مشتری به مرور زمان تغییر کند؛

مشتری ای که تا چندی پیش با پرداخت هزینه کمتر راضی و خوشنود به نظر می رسید اکنون به دنبال استفاده از امتیازات خود در رفتن به رستوران، نمایشگاه یا گردش های یک روزه است! هیچ گاه این تصور را نداشته باشید که یک بار پاداش و یا حتی یک نوع پاداش کفایت می کند. نوآوری داشته باشید.

۸- باید اجتماعی باشید

برای مشتریانی که در فضاهای مجازی و صفحات اجتماعی از شما و کسب وکارتان تعریف می کنند و تجربه خرید خود از شما را با جزئیات بیان می دارند؛ امتیازات بیشتر و خاص تری در نظر بگیرید. چه بخواهید و چه نخواهید، این روزها اجتماعی بودن به حضور بیشتر در این فضاها تعبیر می شود. به درست یا غلط بودن تعبیر و جنبه های جامعه شناسی موضوع کاری نداریم.

دنیا پیشرفت کرده است و ما نیز باید به دنبال آن باشیم، یا حتی جلوتر از آن!  در عصری که اینترنت حرف اول را می زند، توجه به آن و پیشبرد اهداف کسب و کار متناسب با آن امری ضروری است.

در این زمینه، ذکر یک مثال خالی از لطف نخواهد بود: شرکتSpotOn سوالی را برای اعضای باشگاه مشتریان خود مطرح کرد: “چرا وفادار مانده اید؟” و آنها را به پاسخگویی در حساب های کاربری خود در  Twitter با استفاده از هشتک #stayloyal و #Spoton واداشت. مسابقه ای در کار نبود!  SpotOn به هر مشتری وفاداری که پاسخ می داد، هدیه ای به یادگار اهدا می کرد. هدیه ای هر چند کوچک اما با ارزش که در ذهن مشتری ماندگار می شد.

قرعه کشی مشتریان فروشگاه

۹- باید برنامه را سرگرم کننده کنید

کسب و کارهای موفق، سیستم جمع آوری امتیازات مشتریان خود را بر اساس یک بازی جذاب طراحی می کنند. درست مانند طرح مونوپولی که McDonald اجرا کرد (در آینده ای نزدیک به توضیح کامل McDonald’s monopoly می پردازیم). شما در برداشت از واژه بازی، آزاد هستید.

می توانید یک بازی واقعی راه اندازی کنید یا نه، طرح وفاداری خود را با الهام از بازی های رایانه ای یا حتی قدیمی، اجرایی کنید. مشتریان شما به رقابت علاقه دارند. آنها دوست دارند که مرحله به مرحله پیش بروند و امتیازات بیشتری جمع کنند. از هیجان زیاد لذت می برند. از شکست هراسان اند و همیشه خواهان برنده بودن هستند. این هیجان و سرگرمی را از مشتریان خود دریغ نکنید.

۱۰- نباید ارتباط خود را با مشتری از دست بدهید

با این تصور غلط که ایمیل زدن، مشتری شما را آزرده می کند؛ ارتباطات خود با مشتریانتان را به راحتی از دست ندهید. با فرستادن پیام با آنها در ارتباط باشید، برنامه های وفاداری تان را با جزئیات بیشتر مطرح کنید و به آنها یادآوری کنید که چه خدمات، کالاها و امتیازاتی برای آنها در نظر گرفته اید.

وفادارسازی مشتریان

۱۱- باید بازخورد دریافت کنید

زمانی که به مشتری خود به پاس همراهی با شما پاداش یا هدیه می دهید، نباید تصور کنید که کار برنامه وفادارسازی مشتریان شما با موفقیت به پایان رسیده است. بسیاری از کسب و کارها این اشتباه را می کنند که پاداش دادن را نهایت لطف خود به مشتری می دانند. شما از کجا می دانید که این پاداش، مشتری شما را دوباره به سمت شما می کشاند؟ از کجا می دانید که این سیستم امتیاز دهی مورد قبول مشتریان شما نیز هست؟

فقط خود و افکارتان را ملاک ندانید. از آنها پرسید! و بازخورد عملکردتان را دریافت کنید. این سوال را از مشتریان خود بپرسید که از نحوه امتیازدهی راضی هستند؟ هدیه دریافتی را دوست دارند؟ اگر آنها جای شما بودند، با این میزان امتیاز چه پیشنهاد یا خدمات دیگری برای مشتری خود در نظر می گرفتند؟ برای پاسخگویی مشتریان خود به این سوالات، ارزش قائل شوید و باز هم به آنها امتیاز دهید.

۱۲ – باید هدفمند باشید

اینکه پاداش می دهید یا پیشنهاد، برنامه امتیازی خود را بازی گونه طراحی می کنید یا نه؟ در اجرای برنامه به کارکنان خود اهمیت می دهید یا نه؟ بازخورد دریافت می کنید یا نمی کنید! همگی باید دارای هدف باشد. استراتژی بازاریابی بی هدف، معنا و توجیه ندارد!

می توانید مقاله جامع خرده فروشی را مطالعه فرمایید

۱۳- کارکنان خود را آموزش دهید

کارکنان خود را به طور پیوسته آموزش دهید. تقویت ایدئولوژی های آموزشی و به روز رسانی فرصت های آموزشی جهت استخدام کارکنان جدید، بایستی به طور پیوسته تکرار شود. آموزش کمک می کند تا کارکنان در مورد محصولات و خدمات بیشتر بدانند و بهترین شیوه های ارائه خدمات، بهترین مهارت های اجتماعی و تعامل با مشتری و مهارت های تیم سازی را فرا گیرند.

۱۴- مشتریان تان را بشناسید

فروشگاه ها، مغازه ها و سوپرمارکت های کوچک، توانایی این را دارند که مشتریان خود را از روی چهره یا اسم بشناسند. اما خرده فروشی های بزرگ چه طور می توانند مشتریان شان را بشناسند؟!

خرده فروشی های بزرگ با تشکیل یک پایگاه داده از مشتریان و تکمیل پروفایل های مشتریان، می توانند مشتریان شان را کامل بشناسند. در اختیار داشتن یک پایگاه داده از مشتریان با اطلاعات دقیق، صاحبان خرده فروشی را کمک می کند تا رفتار خرید مشتریانشان را بهتر پیش بینی و بررسی کنند. بر اساس یک پایگاه داده قوی، صاحبان خرده فروشی متوجه می شوند بیشترین مشتریان شان از چه جنستی هستند یا در چه رده سنی هستند. همچنین می توانند دریابند که مشتریان، به کدام محصول علاقه بیشتری دارند و کدام محصول فروش بیشتری داشته است.

خرده فروشی ها می توانند به وسیله پایگاه داده مشتریان، برقراری ارتباط با مشتریان فعلی را تداوم ببخشند و آن ها را به فروشگاه خود وفادار سازند. می توان با ارسال یک ایمیل ساده، یک کارت پستال و یا یک تماس تلفنی از مشتریان فعلی یاد کرد و آن ها را به بازدید و خرید از محصولات جدید دعوت کرد. این تلاش ها به حفظ و افزایش نرخ وفاداری مشتریان کمک می کند.

افزایش وفاداری مشتریان

استراتژی‌های افزایش وفاداری مشتریان

وفاداری مشتریان چیزی نیست که راهکارهایی را در مدت‌زمان محدود به کار بگیرید و انتظار داشته باشید به‌صورت خودکار دائماً برای شما بهره‌وری داشته باشند، بلکه این رابطه‌ای است که نیاز به پرورش و رسیدگی دائمی دارد.

فراموش نکنید وفادارترین مشتریان اغلب کسانی هستند که از نظر احساسی با یک برند ارتباط برقرار می‌کنند و ایده‌آل‌ترین راه برای ایجاد وفاداری این است که بدانید مشتری برای چه چیزی ارزش قائل است و بر اساس آن خواسته‌ها و نیازها پیشنهاداتی را به او ارائه دهید.

۱۵- باشگاه مشتریان را اجرا کنید.

هنگامی که یک ارتباط عاطفی وجود دارد، برنامه‌های مدیریت وفاداری می‌تواند یک راه عالی برای افزایش وفاداری مشتریان باشد. باشگاه مشتریان یک استراتژی حفظ مشتری است که به مصرف‌کنندگان انگیزه می‌دهد که به‌جای رقبای شما، از شما خرید کنند و احساس تعلق و تعهد را در مشتریان عمیق‌تر می‌کند و درعین‌حال ارزشی را ارائه می‌دهد که در جای دیگر نمی‌توانند پیدا کنند، این می‌تواند نقطه‌ای برای بازگشت مشتریان و تبدیل آن‌ها به مشتریان دائمی باشد.

۱۶- تجربه مشتری را شخصی کنید.

مشتریان امروزی انتظارات مدرنی نیز دارند، تفاوتی ندارد آن‌ها پیشنهادهای ویژه، ایمیل‌های اطلاعاتی و پشتیبانی را دریافت می‌کنند و یا خود محصولات و خدمات را استفاده می‌کنند؛

مشتریان همواره به دنبال تجربیاتی می‌گردند که مطابق با اولویت‌ها و نیازهای آنها باشد و کسب‌وکارها نیز به کمک فناوری، تجربیات کاملاً شخصی شده را آسان‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر ارائه می‌دهند. این شخصی‌سازی اغلب باعث می‌شود مشتریان احساس ارزشمندی کنند که باعث ایجاد انگیزه برای وفاداری مشتریان به برند می‌شود.

۱۷- بر اساس شرایط مشتری پشتیبانی کنید

کسب‌وکارها برای ایجاد وفاداری مشتریان ملزم به ارائه خدمات کارآمدند. هنگامی که مشتریان مشکلی دارند یا به پاسخ نیاز دارند به دنبال یک روش راحت، سریع و کارآمدند و عموماً از انجام پروسه‌های طولانی و سخت گریزان‌اند.

برای آن که از نیاز مشتری جلوتر باشید سؤال بعدی مشتری خود را پیش‌بینی کنید و به آنها کمک کنید تا قبل از شروع مشکلات، آنها را حل کنید. ارائه خدمات پشتیبانی متناسب با شرایط مشتری نام تجاری شما را به‌عنوان یک شریک استراتژیک و نه یک حلال مشکل، نشان می‌دهد.

۱۸- با نیازهای مشتریان سازگار شوید

نیازهای مشتریان دائماً در حال تغییر است و کسب‌وکارهایی که به باشگاه مشتریان اهمیت می‌دهند به دنبال راهی برای شناسایی این نیازها و ارائه راه‌حل برای پاسخ به آن‌ها هستند.

. ارائه گزینه‌ها یا تشویق‌هایی با قیمت پایین‌تر مانند کدهای تخفیف یا ارسال رایگان می‌تواند به مشتریان کمک کند تا بودجه خود را افزایش دهند و کسب‌وکار شما را در میان مشتریان محبوب‌تر کند.

۱۹- پیشنهاد سخاوتمند

نیازهای مشتریان دائماً در حال تغییر است و کسب‌وکارهایی که به وفادارسازی مشتری اهمیت می‌دهند به دنبال راهی برای شناسایی این نیازها و ارائه راه‌حل برای پاسخ به آن‌ها هستند.

منابع

plecto
hubspot
اگر به دنبال نرم افزار وفادارسازی مشتریان هستید

شما می توانید در رابطه با امکانات نرم افزار وفاداری مشتریان و روش‌های مدیریت ارتباط با مشتریان، اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

باشگاه مشتریان

دیدگاه ها

  1. علی در گفته:

    واقعا روش های کاربردی برای نگه داشتن مشتری معرفی کردید و موارد خوبی رو که روش باید کار کرد واقعا رو بیان کردید.
    ممنون از مطالب خوبتون

    1. سبزافزار در گفته:

      خوشحالیم که راه و روشهای وفاداری مشتریان براتون مفید بوده، امیدواریم موفق باشید.

دیدگاه خود را ارسال کنید :

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.