مفاهیم هوش تجاری و راهنمای بکارگیری آن در صنعت خرده فروشی

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۲ اسفند ۱۴۰۱
مفاهیم هوش تجاری
زمان مطالعه: 7 دقیقه

مفاهیم هوش تجاری و راهنمای بکارگیری آن در صنعت خرده فروشی

یکی از مهمترین مسائلی که در دنیای تجارت امروز مورد توجه است همگام شدن کسب و کار با فناوری های روز دنیا است. امروزه اکثر شرکت های بزرگ دنیا به راهبرد های داده محور دسترسی دارند و از مزایای آن بهره مند هستند. به همین دلیل است که تأثیر هوش تجاری در کسب و کارها بیش از هر زمان دیگری مورد توجه است. در این مقاله قصد داریم به مفاهیم هوش تجاری و به کارگیری آنها در صنعت خرده فروشی بپردازیم.

هوش تجاری (BI) چیست؟

هوش تجاری یکی از مفاهیم بسیار پرکاربرد در کسب و کارهای دنیای امروز است. منظور از هوش تجاری فناوری ها، برنامه ها و روش های جمع آوری داده ها در حیطه کسب و کار است. می توان تجزیه و تحلیل داده و یکپارچه سازی داده ها را نیز در این حیطه در نظر گرفت به طوری که این ابزار و امکانات، داده ها را به اطلاعات قابل استفاده تبدیل می کنند. این امکانات به صنعت خرده فروشی کمک می کند که نه تنها برای زمان حال برنامه ریزی کند بلکه بتواند چشم انداز آینده را نیز در نظر داشته باشد.

چگونه می توان از هوش تجاری در صنعت خرده فروشی استفاده کرد

یک نکته مهم را باید به یاد داشته باشید و آن این است که به راحتی نمی توان از هوش تجاری استفاده کرد، زمانی این بهره وری برای شما سود مند خواهد بود که استفاده از هوش کسب و کار بخش وسیع، مهم و جدایی ناپذیر کسب و کار شما باشد. باید در همه حوزه های کسب و کار از جمله تولید، بازاریابی و فروش از هوش تجاری استفاده شود تا نتایج آن قابل مشاهده باشد.

چنین روشی می تواند باعث ارتباط نزدیک تر به مشتری، تسلط به بازار و بازاریابی و همچنین پیش بینی تغییرات کلی در آینده شود. مهمترین تکنیک های کسب و کار که با هوش تجاری در ارتباط است عبارتند از:

تحلیل داده ها

همه اتفاقاتی که در حوزه کسب و کار رخ میدهد به روش مشاهده شما نسبت به داده ها مرتبط است. وقتی از هوش تجاری استفاده می کنید، تجزیه و تحلیل داده ها در داشبوردها قابل ارائه ست و از معیارهای مرتبط با تجارت شما برای تصمیم گیری های سریع، دقیق و واقع بینانه استفاده می شود.

گزارش نویسی

استفاده از ابزارهای BI به شما کمک می کند تا داده های مالی را برای بررسی گزارش از سراسر سازمان جمع آوری کنید. با پردازش چنین اطلاعاتی گزارش بهتری در اختیار دارید و امکان تصمیم گیری های مالی منطقی برای شما وجود دارد.

پیش بینی

هیچ روش معین و دقیقی وجود ندارد که به شما کمک کند تا بتوانید تشخیص دهید یک استراتژی و راهبرد در کسب و کار شما مفید است یا خیر، استفاده از هوش تجاری امکاناتی را برای شما فراهم می کند که بتوانید تصمیماتی مبنی بر شواهد برای توسعه و ارتقاء فرآیند کسب و کار خود اتخاذ کنید.

به طور مثال هوش تجاری به شما کمک می کند تا در مورد اخرین تغییرات و رفتارهای بازار که مهمترین عامل تأثیر بر رشد آینده شرکت است پیش بینی های درستی داشته باشید. استفاده از این داده ها نشان می دهد که مهمترین اتفاق در کسب و کارها بستگی به مشتری و بازار خواهد داشت. چیزی که در واقع معنای آمار و اعداد است.

مزایای استفاده از هوش کسب و کار در صنعت خرده فروشی

باید همواره به یاد داشته باشید که مهمترین بخش هر کسب و کار، مشتریان آن است. در درجه اول یک مشتری انسان است و به همین دلیل تمایلات و ترجیحات خاص خود را دارد، مشتری عدد و رقم نیست که بتوان به طور قطع در مورد رفتار او اظهار نظر یا پیش بینی کرد. مهمترین کاری که باید انجام دهید شخصی سازی و ارائه خدمات مناسب به مشتری است که باعث افزایش تعداد مشتریان می شود و طبق آمار پیروزی ۵٫۷ برابری شما در مقابل رقبا را در پی دارد.

برای این که بدانید مشتریان شما چه کسانی هستند و نیاز بازار چیست، باید با تجزیه و تحلیل کسب و کار آشنا شوید. تجزیه و تحلیل کردن بازار به شما اجازه می دهد تا با حجم زیادی از داده های مربوط به تجارت از فروش تا روند بازار، نیازهای مشتری و رفتار او را پیش بینی کرده و مطابق با آن پیش بروید. استفاده از هوش تجاری به شما کمک می کند تا به این آنالیز و تجزیه و تحلیل معنا و جهت بدهید.

چنین تجزیه و تحلیل هوشمندی باعث می شود تا ارتباط موثرتری با مشتری داشته باشید. در واقع ارتقاء کسب و کار نیازی به دیدگاه شما در مورد خدمات و محصولات ندارد، بلکه این مشتریان هستند که نظراتشان در خصوص محصولات و خدمات تعیین کننده موفقیت یا شکست یک کسب و کار است.

اگر بخواهیم به مزایای هوش تجاری در صنعت خرده فروشی اشاره کنیم می توان موارد زیر را در نظر داشت:

بهبود قدرت تصمیم گیری

باید بگوییم که داده ها فقط اعداد و ارقام را نشان نمی دهند، آنها تصمیماتی که باید در مورد سازمان خود بگیرید را به زبان اعداد بیان می کنند.

در واقع تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها است که به شما اجازه می دهد تا روند بازار را بهتر درک کرده و از آن استفاده بهینه کنید. چنین روش اطلاعاتی و آماری به سازمان ها اجازه میدهد تا با تجزیه و تحلیل آمار و درک مفاهیم آنها بر اساس نیاز واقعی بازار برنامه ریزی کنند و استراتژی های آینده خود را تغییر دهند.

بهینه سازی فرآیندها

هیچ کسب و کاری از ابتدا دارای یک استراتژی کاربردی و راهبردی نیست، مهمترین کاری که باید انجام گیرد، شناسایی نواقص و خطاها و رفع آنها است. روش های هوش تجاری این امکان را برای سازمانها و کسب و کار فراهم می سازد که به شکل مداوم نحوه عملکرد سازمان را ارزیابی کنند و به شکل موثری از آن استفاده نمایند.

شناسایی نقاط ضعف و قدرت به سازمان امکان می دهد تا با رفع نواقص در ابتدای راه سرعت پیشرفت را بیشتر کرده و روند کار را بهبود بخشند.

شناخت مشتری

تقاضای بازار یکی از عوامل موثر بر کسب و کار است. در واقع اگر تقاضایی وجود نداشته باشد کسب و کار معنایی پیدا نمی کند. استفاده از هوش کسب و کار به کاربران اجازه می دهد داده های مرتبط با مشتریان و بازار را جمع آوری کرده و سازمان دهی کنند. این مسئله در مورد همه انواع کسب و کار پاسخگو خواهد بود.

با استفاده از BI شما یک سری داده های ساختار یافته و منظم در اختیار دارید که به درک و آگاهی بیشتر شما از بازار و نیاز مشتری کمک می کند. در اختیار داشتن چنین اطلاعاتی به شما کمک می کند تا روند فروش را بهینه کرده و رفتار بازار را پیش بینی کنید. به این ترتیب می توانید سیستم فروش و کسب و کار خود را مطابق با نیاز بازار بهینه سازی کنید.

شخصی سازی

یکی از مهمترین انتظارات بازار در دنیای کسب و کار امروز، برقراری تعامل با مشتریان در سطح فردی است. این مسئله به رضایت مشتری می انجامد. وقتی مشتری از کسب و کار شما رضایت داشته باشد هم اطرافیان خود را به شما ارجاع می دهد و هم خرید بیشتری از شما خواهد داشت.

برای رسیدن به چنین هدفی نیاز به آزمون و خطا ندارید، فقط کافی است که از هوش تجاری استفاده کنید. با استفاده از BI شما می توانید بخش های تأثیرگذار کسب و کار خود را شناسایی کرده و شخصی سازی کنید تا بهینه تر عمل کند. مثلاً می توان تغییرات روش های بازاریابی را در اپلیکیشن کسب و کار یا چگونگی ارتباط با مشتری در برنامه های آینده سازمان را پیاده سازی کرد.

آگاه سازی پرسنل

از جمله مزایای استفاده از هوش تجاری، کمک به کارمندان برای درک بهتر مشتری و نیازهای او است. در این صورت است که سازمان شما از دانش کافی برای جهت دهی به فعالیت های خود بر طبق نیازها و رفتارهای مشتری برخوردار است و به این ترتیب می تواند فروش را بهبود بخشیده و مشکلات بازار را سریعتر رفع کند.

حمایت از مشتری یا امکان خرید مستقیم و به صرفه از جمله کارهایی است که می توانید انجام دهید. هرچه گزینه های بیشتری ارائه کنید انتخاب را برای مشتری ساده تر خواهید کرد. در نظر گرفتن رفتار مشتری در خریدهای قبلی و یا آگاهی از نیاز بازار می تواند در این زمینه بسیار کمک کننده باشد.

کاربردهای داده کاوی

هوش تجاری در بازاریابی

مهمترین عملکرد یک کسب و کار فروش و بازاریابی موثر است. به همین دلیل است که موفقیت آمیز بودن فعالیت های فروش و کمپین های بازاریابی همیشه مورد توجه بوده و به زمان یا گروه خاصی از مشتریان تعلق ندارد و در هر زمان باید برای بهتر شدن آن تلاش کرد.

برای موفقیت در انتخاب استراتژی های بازاریابی باید به خوبی با پرسونای مخاطب و نیازهای او آشنایی داشته باشید، عوامل جذب مشتری را بشناسید و به کمک آنها برای برقراری ارتباط موثر با مشتری تلاش کنید. مثلاً اطلاعاتی از جمله این که مشتریان بیشتر از کدام محدوده سنی و جنسیتی هستند.

از چه ابزاری برای خرید آنلاین استفاده می کنند؟ کدام روش های تبلیغاتی در مورد آنان با موفقیت بیشتری همراه است و … می تواند شما را در انتخاب های بعدی راهنمایی کند. بنابراین هوش تجاری می تواند تا حدود زیادی در وقت و هزینه های سازمان صرفه جویی کرده و امکان یک برنامه ریزی موثر را برای سازمان ایجاد کند.

تأثیر هوش تجاری بر صنعت خرده فروشی

در صنعت خرده فروشی این داده ها است که همه فعالیت ها را هدایت می کند بنابراین تجزیه و تحلیل صحیح این داده ها می تواند عامل اصلی پیشرفت یا پسرفت سازمان باشد. منظور از خرده فروشی هوشمند استفاده بهینه از این داده ها است. به این ترتیب صنعت خرده فروشی یک صنعت کارآمد و مشتری محور خواهد بود.

هوش کسب و کار باید توانایی سازگاری، آینده محور بودن و شخصی سازی متناسب با هر کسب و کاری را داشته باشد. رسیدن به این اهداف با توجه به BI و تأثیرات آن بر کسب و کارها کاملا مشهود است. در واقع باید گفت که هوش تجاری در حال تغییر شیوه عملکرد صنعت خرده فروشی است و این صنعت را در مقایسه با روش های سنتی در گذشته بیش از پیش مشتری محورتر کرده است.

جمع بندی نهایی

منظور از هوش تجاری استفاده از امکانات و ابزارهای خاص برای جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها و به کارگیری آنها برای توسعه کسب و کار، فروش بیشتر، رضایت مشتریان و … است. امروزه هوش تجاری بیشترین تأثیر را بر صنعت خرده فروشی که بیشترین ارتباط رو در رو را با مشتریان دارد، می گذارد.

به همین دلیل است که توصیه می شود برای باقی ماندن در عرصه رقابت در میدان تجارت، هر کسب و کار هرچند کوچک باشد از هوش تجاری استفاده کند. در واقع استفاده از این امکان می تواند بیشترین تأثیر را درون سازمان و همچنین در تعامل سازمان یا کسب و کار با مشتری داشته باشد.

کتاب جامع ۱۰ شاخص کلیدی عملکرد در خرده فروشی را مطالعه فرمایید مشاهده کتاب

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب مرتبط
آخرین مطالب
تلگرام سبزافزار
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.