هوش تجاری چیست

از راهکارهایی که می تواند به تصمیم سازی مدیران سازمان به منظور برنامه ریزی، کنترل و نظارت هوشمندانه بر حوزه های کاری و واحدهای زیر مجموعه خود و سنجش میزان دستیابی به اهداف سازمانی کمک کند، هوش تجاری است. در ادامه به تعریف و اینکه تعریف هوش تجاری چیست میپردازیم:

هوش تجاری یا Business Intelligence فرآیندی است که هوشمندی را برای یک کسب و کار به ارمغان آورده و با توانمند کردن سازمان در اتخاذ استراتژیها و تصمیمات هوشمندانه و بهینه این امر را محقق میسازد.

طی این فرآیند سامانه هوش تجاری یا BI داده های خام را به اطلاعات مفید و معناداری تبدیل میکند که به مدیران سازمان کمک میکند تا مقادیر عظیمی از اطلاعات را برای شناسایی و توسعه فرصتهای جدید و در عین حال شناسایی و جبران فرصتهای از دست رفته، به کار برده و تصمیم های خود را بر اساس واقعیت و نه حدس و گمان، سریعتر اتخاذ کنند و با اعمال یک استراتژی اثربخش، عملکردی سنجیده و در زمان مناسب از خود نشان دهند.

هوش تجاری چیست
هوش تجاری چیست

به بیان دیگر با سامانه یا نرم افزار هوش تجاری، اطلاعات مناسب، به شکل قابل تجزیه و تحلیل و بررسی، در بهترین زمان، در دسترس افراد تصمیم گیرنده قرار میگیرد و کاوش و تحلیل اطلاعات را برای ایشان ساده میسازد. بهینه سازی فرآیندها و اندازه گیری فاکتورهای حیاتی و ارزیابی عملکرد سطوح مختلف سازمان، درک بهتری از آنچه در یک مجموعه اتفاق میافتد را برای مدیران میسر میسازد. صحت اطلاعات مورد استفاده و عکس العمل به موقع که بر این اساس نشان داده میشود، کارایی بخشها و مجموعه های وابسته به یک سازمان را بالا برده و مزایای رقابتی را افزایش میدهد. نرم افزار هوش تجاری، اطلاعات مفید را از سراسر سازمان و حتی خارج آن استخراج و جمع آوری مینماید تا براساس این اطلاعات بتوان با پیدا کردن دیدگاه نسبت به آینده و پیش بینی تغییرات، برنامه ریزی کرده و راهکاری مناسب در نظر گرفت .

هوش تجاری چیست
حل مسائلی که با روشهای قدیمی ممکن نیست یا در دوره های طولانی و به سختی فراهم میشود با سیستم هوش تجاری به مراتب آسانتر و دست یافتنی میگردد. در سازمانی که نرم افزار BI یا هوش تجاری در آن بکار گرفته میشود، مدیران میتوانند اطلاعات مربوط به هزینه ها را از داخل سازمان استخراج نمایند و بدانند که در هوش تجاری هزینه ها چه مواردی هستند، کاستی ها کجاها هستند و برای کاهش و حذف آنها تصمیم هایی اتخاذ کنند. روند سود و زیان شاخص های مهم را در طول زمان نظارت نموده ( Monitoring ) و تغییرات آینده را پیش بینی کنند و برای مسائل خود راه حلی مناسب داشته باشند. این سامانه به مدیران کمک میکند تا دانش گسترده تری از عوامل مؤثر در عملیات سازمانی مانند: معیارهای اندازه گیری وضعیت مالی، فروش، تولید، بازرگانی و بازاریابی، منابع انسانی و مشتریان و … را در اختیار داشته باشند.
اگر سوالی در رابطه با سامانه هوش تجاری دارید می توانید از طریق صفحه درخواست دمو با ما در ارتباط باشید و یا با شماره تماس های شرکت تماس حاصل فرمایید.
هوش تجاری یا business intelligence (BI) به مدیران صاحب کسب و کار کمک می کند تا بتوانند تحلیل های درستی بر اساس خرید و فروش گذشته داشته باشند و بتوانند سود و زیان خود را تحلیل و بهبود بخشند. به عنوان مثال نرم افزار هوش تجاری سبز قابلیت پیش بینی خرید و فروش را در آینده بر اساس رویدادهای مختلف همچون روزهای هفته ، آب و هوا ، نرخ ارز ، مناسبت های ملی و مذهبی و بسیاری از پارمتر های مختلف دیگر ، در اختیار صاحبان کسب و کار قرار می دهد.
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.