آیا AI آینده خرده فروشی خواهد بود؟

سبزافزار
آخرین به روز رسانی ۲ اسفند ۱۴۰۱
omni-channnel
زمان مطالعه: 5 دقیقه

سال ۲۰۱۷ در صنعت خرده فروشی سالی بسیار مهم بوده است، با بیش از ۶۷۰۰ اخطار تعطیلی فروشگاه­ها که از آمار سال ۲۰۰۸ -۶۱۶۳ تعطیلی فروشگاه طی بحران مالی- نیز بیشتر بود. اگر چه تعطیلی ­های سال ۲۰۰۸ در نتیجه یک فشار اقتصادی خارجی بوده و تمام کشور را تحت تأثیر قرار داد، در مورد سال ۲۰۱۷ می ­توان جابجایی رفتار خرید مصرف کنندگان و نوآوری ­های تکنولوژی در فناوری خرده فروشی را مسئول اصلی این روند نزولی دانست.

با فرارسیدن سال ۲۰۱۸، اکثر خرده فروشان می­پرسند: “اتفاق بعدی در خرده فروشی چیست؟” “شرط بندی هایمان را کجا متمرکز کنیم تا جلو بیفتیم؟” به منظور کمک به تمام کسانی که در حال تعیین استراتژی خود هستند، من با سرمایه گذاران ریسک پذیر که در نمایشگاه NRF Big Show ژانویه به غرفه من آمدند مشورت کردم. اسکات فرند (مدیر عامل شرکت Bain Capital Ventureres)، جانی یو (یکی از شرکای Fung Caital)، الکس تاسیگ (یکی از شرکای Light Speed) و بت فرییرا (مدیر عامل FirstMark Capital) نظرات خود در این زمینه که روند مصرف کنندگان شکل دهنده چشم اندازهای آینده در صنعت خرده فروشی است، را به اشتراک گذاشتند.

با وجود اینکه نوآوری بسیاری در خرده فروشی وجود داشته است، تعداد کمی از روندهای فناوری مصرف کننده به خاطر VC ها برجسته باقی ماندند: تقاضای فزاینده زمان واقعی برای محصولات، افزایش رابط های مکالمه ­ای مبتنی بر AI (به عنوان مثال، فیس بوک مسنجر، چت وب و دستیارهای صوتی مانند الکسا) و خرید آنلاین بسیار شخصی از طریق اشتراک و خدمات مربوطه.

تقاضای بیشتر تحویل محصول در زمان واقعی

بت فرییرا و اسکات فرند بر تقاضای فزاینده مصرف کننده در فوریت تحویل تأکید داشتند. فرییرا می­ گوید “مصرف کننده ­ها چیزی که سفارش دادند را در زمانی که نیاز دارند می­ خواهند، این مهم نیست که آن محصول از کجا ارسال می­ شود”. این امر با فراگیری اخیر Shipt by Target، که جذابیت رو به افزایش تحویل روزانه (و یا ساعتی) را به نمایش گذاشت و همچنین نیاز مشتری در خدمات ارسال کالا شبانه روزی در طول هفته را امکان پذیر کرد، به وقوع پیوست. وی همچنین افزود “تقاضای زمان واقعی مشتری نیز آنها را به جستجوی فروش بین المللی محصولات هدایت می ­کند. این امر نیازمند یافتن راه حل های جدید، همچون Flow.io، توسط خرده فروشان می ­باشد تا به آنها در فروش و تحویل کارآمد کالا در طول مرزها کمک کند.”

افزایش رابطه ای مکالمه ای مبتنی بر AI

زمانیکه متوجه شوم در این تعطیلات یکی از هدایای من به مکان مورد نظر و در زمان مقرر ارسال نشد، یقیناً به دنبال رفع سریع مشکل خواهم بود. چگونه خرده فروشان می­ توانند برای خریدارانی همچون من خدمات مصرف کننده را با کارمندان مجهز کنند؟ طبق نظر جانی یو “به منظور پاسخ گویی به سوالات رایج و نیز تکمیل منابع انسانی پشتیبانی مشتریان در خرید از طریق چت، خرده فروشان می ­توانند از رابطه ای محاوره­ای مبتنی بر AI ( مثل فیس بوک مسنجر یا ) استفاده کنند”.

فرند برای AI در خرده فروشی یک موقعیت بزرگتر را به عنوان یک پیشرفت به خدمات مشتریان در داخل فروشگاه تصور می­کند. او می ­گوید “فرض کنید که در حال ورود به یک هوم دیپو هستید. چطور بود اگر به آسانی می ­توانستید با صدای خود از اپلیکیشن هوم دیپو بپرسید محصول مورد نظرتان کجاست و آن را در نقشه فروشگاه مشاهده می­ کردید؟ در این صورت نیازی به کمک همکاران فروش ندارید.” امروزه علیرغم محدودیت­های واضح AI، همچنان که تکنولوژی پیشرفت می­کند و کاربردهای آن بیشتر جلوه انسانی می­ یابند، نقش آن در خرده فروشی برجسته­ تر خواهد شد.

افزایش خرید آنلاین شخصی

الکس تاسیگ معتقد است که شیوه خرید مردم در حال تغییر است، که موجب آغاز یک مسیر برای تجربه­ های خرید شخصی ­تری می­ شود. “از خدمات اشتراکی پوشاک، همچون Stitchfix، که از الگوریتم ­های پیچیده برای حفظ موارد شخصی انتخاب شده استفاده می­ کند، بهره ببرید.” وی همچنین اشاره داشت که “مشتریان دیگر نیازی به فکر کردن به لباسی که می­ خرند ندارند، از آنجا که خدمات رفته رفته بر اساس اینکه آنها چه موردی را نگه داشته و چه چیز را بر می­ گردانند، هوشمندتر می­ شوند.” “یا تجربه­ هایی مبتنی بر خدماتی نظیر Laurel & Wolf و Modsy را در نظر بگیرید. آنها به مشتری با استفاده از ابزار طراحی این امکان را می ­دهند که بدانند محصولات مورد نظرشان در خانه چگونه به نظر خواهند رسید و از این طریق به خرده فروشان در فروش وسایل منزل کمک می­ کنند.”

با نگاهی به ۱۰ سال آینده، VC ها روند مصرف کننده امروزه را در حال مصرف تکنولوژی فردا می­ بینند. تقاضای فعلی در زمان واقعی از طریق پیشرفت­ های فناوری بافندگی سه بعدی و خودروهای خودگردان بهبود خواهد یافت، و AI به تکامل ادامه داده و تقریباً به هر خرید شخصی و تجربه مشتری نیرو می­ بخشد.

بافندگی سه بعدی، خرید شخصی در زمان واقعی را ممکن می ­سازد

یو معتقد است که بخشی از تقاضای دریافت محصول در زمان واقعی از طریق بافندگی سه بعدی خدمات­ دهی خواهد شد. همچنان که تکنولوژی بافندگی سه بعدی پیشرفته ­تر می ­شود، فروشگاه­ ها و یا خرده فروشان آنلاین می ­توانند پوشاک خود را در سایز دقیق مشتری و تنها در چند ساعت تهیه کنند. طی این نظریه تولید نیاز چندانی به نیروی کار و ارتباط با مشتری نخواهد داشت.

رساندن مردم به فروشگاه ­ها از طریق خودروهای بدون راننده

به عقیده تاسیگ، خودروهای خودگردان که هم اکنون در حال تست هستند، کلید برآوردن نیاز مشتریان در زمان واقعی م ی­باشند. با انتقال ارزا نتر و نیز راحت تر خودروهای خودگردان به خصوص در نواحی شهری می­توانند به طور جدی ترافیک خرده فروشی را بهبود بخشند.

خرید (بسیار) هوشمندتر

AI هم اکنون به انتخاب محصول قدرت می­ بخشد و نیز تمام تجربه­ ها را شخصی می­ کند. یو می­داند که این قدرت تنها در طول زمان قوی تر، سریع تر و هوشمندتر می­ شود. من شخصاً کسی نیستم که مثل زاکربرگ یونیفرم خاکستری کلاهدار بپوشم. من در کمد لباسم تنوع را دوست دارم اما از فرآیند خرید یا انتخاب آنها بیزارم. اگر بتوانم صبح از خواب بیدار شوم و کامپیوترم برنامه­ام را چک و لباس مناسبم را طبق جلساتم انتخاب کند، شگفت زده می ­­شوم. او معتقد است که این آینده بسیار نزدیک­تر از چیزی است که ما فکرش را می­ کنیم.

اگرچه در مورد اتفاقات آینده تردیدهای زیادی وجود دارد، مشتری در نهایت فرد پیروز است. با محصولات شخصی­ تر و در دسترس در زمان واقعی و تلاش مورد نیاز کمتر برای مصرف کنندگان در انتخاب و یا دانستن این امر که چه چیز می­خواهند، همانطور که می­ دانیم، دوران خرده فروشی سنتی به پایان خواهد رسید. به روزهایی که مصرف کنندگان بازارها را در شنبه­ های بارانی مرور می ­کنند خداحافظ بگویید. خریدار فردا لباسش را با دوخت سه بعدی تهیه خواهد کرد و آنرا با خودروی خودگردان درب منزل تحویل خواهد گرفت.

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

مطالب مرتبط
آخرین مطالب
تلگرام سبزافزار
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.