راهکار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

فروشگاه های زنجیره ای بین المللی
فروشگاه بین المللی فروشگاه های زنجیره ای بین المللی نیازمندی های خاص و متنوعی دارند. با توجه به اینکه این شرکت ها دارای شعب در کشورهای مختلف هستند مهمترین چالش های آنها در استفاده از یک راهکار مدیریت سازمانی، شامل سازگاری راهکار با نیازمندی ها، قوانین و ساختارهای کشورهای مختلف است. برخی از مهمترین این چالش ها شامل ساختار سازمانی هولدینگ و سطوح مختلف سازمان ، زبان رسمی کشورها، پول رسمی و ارزهای مورد استفاده، تاریخ و تقویم مورد استفاده، قوانین مالی و مالیاتی، قوانین بازرگانی و واردات و صادرات، قوانین استاندارد و بهداشت و دیگر موارد است که عدم برنامه ریزی درست برای هر یک از آنها، می تواند منجر به عدم موفقیت آن شرکت در کشورهایی که قصد فعالیت در آنها را دارد گردد.
بدیهی است راهکارهای نرم افزاری مورد استفاده هر شرکتی که بصورت بین المللی فعالیت می کند باید تمامی موارد ذکر شده را پوشش داده و برای نیازهای متنوع مشتریان خود در کشورهای مختلف پاسخ های مناسبی داشته باشد . مهمترین مساله این سازمان های بزرگ ساختار هولدینگ و چند سطحی بودن آنها است. این بدان معناست که راهکار ارائه شده به این سازمان ها ابتدا باید ساختار هولدینگ که در آن چندین شرکت مختلف اما با یک ستاد مرکزی ثابت فعالیت می کنند را پشتیبانی نماید. هر یک از این شرکت ها ممکن است سطوح مختلفی مانند قاره ای یا منطقه ای، کشوری، استانی/ایالتی یا ناحیه ای، شهر، شعبه، فروشگاه و غرفه های هر فروشگاه را در بر داشته باشند. لذا در راهکار ارائه شده باید بتوان این سطوح را تعریف نمود و جریان داده بین این سطوح را در نظر گرفت.
زبان چند زبانه بودن نرم افزار و سهولت اضافه کردن زبان جدید در نرم افزارها یکی از موارد بسیار مهم است. راهکار جامع و یکپارچه فروشگاه های زنجیره ای بین المللی شرکت سبز افزار آریا بصورت پیش فرض زبانهای فارسی، انگلیسی و عربی را پوشش داده و اضافه کردن هر زبان جدید با ابزار موجود در این سامانه جامع به سرعت قابل انجام است. با این امکان یک شرکت فروشگاه زنجیره ای بین المللی می تواند در کشورهای مختلف از زبان های رسمی آن کشورها استفاده نماید. همچنین این امکان وجود دارد تا برای کاربران مختلف هر فروشگاه و همچنین در رابط کاربری مورد استفاده مشتریان فروشگاه ها، زبان مورد نظر آنها نمایش داده شود .
زبان مسئله تقویم و تاریخ مورد استفاده کشورهای مختلف نیز از موارد مهمی است که در راهکارهای یکپارچه فروشگاه های زنجیره ای بین المللی می تواند چالش برانگیز باشد. بسیاری از کشورها از تقویم میلادی در زندگی و یا کسب و کارهای خود استفاده می کنند، برخی کشورهای مسلمان از تقویم های هجری قمری یا شمسی استفاده می کنند، کشور چین تقویم چینی و همچنین کشورهای دیگر نیز ممکن است تقویم های خاص خود را داشته باشند. مسئله مهمی که وجود دارد تعریف تقویم های مختلف در نرم افزار است که هر سازمان بتواند در کشورهای مختلف همزمان از تقویم های رایج آن کشورها استفاده نماید.
برخی کشورها مانند ایران یک تقویم رسمی دارند ( هجری شمسی ) و یک تقویم غیر رسمی ( هجری قمری) که بسیاری از مناسبت های خاص و مذهبی مانند اعیاد، ماه مبارک رمضان و دیگر مناسبت ها در برنامه ریزی تامین و فروش تاثیر مستقیم دارند.
زبان هر کشور یک پول رسمی و رایج دارد و البته مراودات مالی می تواند با ارزهای رایج دیگری نیز صورت گیرد. شرکت می تواند کالاها را از کشورهای دیگر با دلار یا یورو یا ارزهای دیگر وارد کند و در محاسبات مالی خود لازم باشد که آن را با ارز رسمی کشور مربوطه محاسبه نماید تا قیمت گذاری فروش نیز بر اساس آن صورت گیرد. همچنین ممکن است مشتریانی همچون گردشگران کشورهای دیگر داشته باشد و آنها ارزهایی همچون دلار،یورو،درهم و … را در ازای خرید محصولات و خدمات شرکت پرداخت نمایند. در نتیجه لازم است تا راهکار نرم افزاری یکپارچه فروشگاه های زنجیره ای بین المللی مورد استفاده، امکان تبادل ارز را در خرید و فروش فراهم نماید.
قوانین مالیاتی و ارزش افزوده، قوانین بازرگانی و واردات و صادرات و دیگر مواردی که به عنوان قانون و آئین نامه های کسب و کار مطرح می باشند، در هر کشور متفاوت بوده و در نتیجه باید برای هر یک از این چالش ها راهکار مناسب و اجرایی و سهل الوصول را پیدا نمود. ما در شرکت سبزافزار آریا با استفاده از دانش متخصصین حوزه نرم افزار و علم داده، صنایع، مالی و بهره گرفتن از تجربه مشاورین ارزنده در حوزه های کسب و کارهای بین المللی، مالی و مالیاتی توانسته ایم راهکارجامع و یکپارچه نرم افزاری فروشگاه های زنجیره ای بین المللی را تولید و پیاده سازی نمائیم. در ادامه به برخی از امکانات و عملکردهای مختلف این راهکار می پردازیم:

معماری و ویژگی های خاص راهکار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

ساختار n سطحی و مدیریت سازمانهای بزرگ هولدینگ

این راهکار، سازمان های بزرگ چند ملیتی با ساختار هولدینگ و چند شرکتی را پشتیبانی می کند و توسط آن می توان درهر یک از شرکت های زیر مجموعه، ساختار درختی در چندین لایه مختلف از دفتر مرکزی Head Office، دفاتر منطقه ای Regional Office، شعب Back Office، تا آخرین نقطه ارتباط با مشتری Front Office که پایانه فروش یا Pos هم نامیده می شود را تعریف نمود.

چند فرهنگی راهکار

زبان چند زبانه بودن، پشتیبانی از ارزها، تقویم های مختلف، قوانین مالیاتی و بازرگانی مختلف، پشتیبانی از استانداردها و قوانین بهداشت و … در کشورهای مختلف و برای کاربران درون سازمانی و برون سازمانی از جمله تامین کنندگان و مشتریان.

جامع بودن فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

جامع بودن در راهکار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی سعی شده تا تمامی نیازمندی های یک مجموعه بزرگ و در ابعاد گسترده، طرح ریزی و پیاده سازی شده باشد. هر چند این نیازها هر روز تغییر کرده و نیازهای جدید به آن اضافه می شود.

این راهکار از سطح زنجیره تامین و مدیریت انبارها و موجودی کالا و تدارکات و لجستیک تا کانال های یکپارچه فروش شامل فروش در فروشگاه های فیزیکی و فروش آنلاین و ارتباط و تعامل با تامین کنندگان و مشتریان و کارکنان را تحت پوشش قرار می دهد که در بخش عملکردها و محصولات اطلاعات کامل تری از آنها ارائه خواهد شد.

فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

معماری و ساختار فنی نرم افزار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

در طراحی و معماری راهکار جامع و یکپارچه فروشگاه های زنجیره ای بین المللی سبز از پلتفرم های مختلفی استفاده شده است. معماری نرم افزار بصورت سه لایه بوده و بخش های مختلف نرم افزار بصورت تحت وب، تحت ویندوز و برخی از زیر سیستم ها نیز تحت اپلیکیشن های موبایل طراحی شده اند. انتقال اطلاعات و داده ها بین نودهای مختلف سازمان از دفتر مرکزی تا پایانه های فروش و بالعکس، از فناوری WCF که یکی از پیشرفته ترین فناوری های انتشار اطلاعات است بهره می برد.

یکی از مزیت های فنی این راهکار کارکرد بدون توقف در بخش فروش است. این بدان معناست که صندوق های فروش در شعب حتی در شرایط آفلاین و قطع بودن شبکه از وظیفه خود که صدور فاکتور فروش است باز نمی مانند. در این شرایط اگر ارتباط شبکه بین دفتر مرکزی و شعب که معمولاً بستر اینترنت یا اینترانت است قطع شود فرایندهای جاری شعبه از طریق سرور شعبه اجرا می گردند و برای اجرای سیستم های درون شعبه که نیاز به اعتبارسنجی از دفتر مرکزی ندارند نیازی به این ارتباط وجود ندارد.

حتی در صورت قطع ارتباط شبکه محلی بین سرور شعبه و صندوق های فروش ( POS ) که می تواند به هر دلیلی همچون: اشکال در سرور، قطعی سوئیچ و مودم، قطعی کابل های شبکه و دیگر موارد، به وجود آمده باشد، صندوق های فروش با استفاده از داده های پایه ای که روی خود ذخیره دارند عملیات فروش را ادامه داده و توقف فروش را شاهد نخواهیم بود.
معماری
در طراحی نرم افزار از زبان های قدرتمند.Net C#،ASP .NET ، و Objective C استفاده شده و همچنین در طراحی اپلیکیشن ها زبان برنامه نویسی DART تحت Flutter مورد استفاده قرار گرفته است. پایگاه داده نرم افزار SQL Server بوده که همواره آخرین نسخه این پایگاه داده در نرم افزار بروز رسانی می شود. استفاده از زبان برنامه نویسی دارت این امکان را فراهم کرده است که وابستگی به سیستم عامل از بین رفته و در نتیجه نرم افزارهای طراحی شده با آن در وب،ویندوز،اندروید،لینوکس و IOS قابل اجرا بوده و محدودیتی وجود ندارد. همچنین این عدم محدودیت در سیستم عامل باعث شده تا این نرم افزار در انواع سخت افزارها مانند انواع کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ ها، صندوق های فروشگاهی تحت ویندوز و اندروید، تبلت های ویندوزی و اندرویدی، موبایل های اندرویدی و Iphone ، کارتخوان های بانکی اندرویدی و دیگر موارد قابل اجرا باشد.

یکپارچگی فرایندها

یکپارچگی عملیات مختلف در زیر سیستم های این راهکار بصورت فرایندی در ارتباط کامل با یکدیگر هستند و جریان تبادل داده بین این سیستم ها از پیکربندی و اطلاعات پایه تا خرید و فروش و پرداخت و مالی بصورت مدون و یکپارچه وجود دارد. ارتباط و یکپارچگی با راهکارهای دیگری که سازمان به آنها نیاز دارد و توسط شرکت های نرم افزاری دیگر تامین شده است امکانپذیر است و یا در پروژه هایی که چندین راهکار نرم افزاری باید برای انجام فعالیتی خاص در تعامل باشند، جریان ورود و صدور داده با راهکارهای دیگر یا پروژه های برون سازمانی از طریق وب سرویس ها و API های لازم صورت گیرد و یکپارچگی بین آنها وجود خواهد داشت.

سهولت و تجربه کاربری

جامع بودن رابط های کاربری و استفاده از نرم افزارهای بکار رفته در این راهکار به شکل کاربر پسند طراحی شده و پیچیدگی بی دلیلی در طراحی نرم افزارها وجود ندارد. به خصوص در بخش پایانه های فروش به علت نیاز به سرعت زیاد برای انجام فرایند و پایان دادن هر چه سریعتر تراکنش فروش، طراحی منحصر به فرد و بسیار ساده ای دارد. استفاده از صفحات لمسی در این بخش به کاربر اجازه می دهد تا فرایند فروش را با سرعت بالا به انجام رساند.

قیمت مناسب

جامع بودن با توجه به هزینه تمام شده تولید نرم افزار در ایران و فرصت های موجود در این خصوص، قیمت گذاری برای این راهکار که در ابعاد کلان برای مدیریت فروشگاه های زنجیره ای بین المللی بکار می رود بسیار مناسب است و قابل مقایسه با نمونه های مشابه از کشورهای دیگر نیست. اینجا راهکارهای Total Solution که در صنعت خرده فروشی -Retail- دارای بهروش های مناسب باشند مد نظر است و با مقایسه ای کوچک می توان به قیمت بسیار مناسب راهکار جامع و یکپارچه فروشگاه های زنجیره ای بین المللی سبز صحه گذاشت.

مجوز های استفاده از نرم افزار بصورت دائمی در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت و با توجه به جدید بودن فناوری های بکار رفته، عمر محصول ارائه شده بالا بوده و تضمین استفاده با زمان مناسب از این راهکار وجود دارد . همچنین ضمانت قیمت گذاری منصفانه و تخفیف های ویژه برای خرید نسل های بعدی راهکار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی وجود خواهد داشت.

عدم وابستگی سیستم عامل و سخت افزارها عامل دیگری خواهد بود در کاهش هزینه های تمام شده در اجرای پروژه فناوری اطلاعات در این پروژه ها که شامل زیرساخت، سخت افزار و راهکار نرم افزاری می گردد. به عنوان نمونه استفاده از تبلت ها یا کارتخوان های اندرویدی به عنوان صندوق فروشگاهی می تواند هزینه سخت افزارهای بخش پایانه های فروش را بسیار کاهش دهد. این امر در مقایسه با راهکارهای دیگر یک مزیت رقابتی راهبردی در حوزه کاهش هزینه های اجرای پروژه ایجاد خواهد کرد.

عملکردها و محصولات مورد استفاده در راهکار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

راهکار جامع و یکپارچه مدیریت فروشگاه های زنجیره ای بین المللی شامل بخش های مختلفی است که هر یک بخش هایی از کسب و کار خرده فروشی را مدیریت می کنند. فرایندهای اصلی در این صنعت شامل خرید و تامین کالا بصورت عمده از تامین کنندگان و توزیع کالاها بین شعب، ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان روی کالاها از طریق قیمت و خدمات و در نهایت فروش کالاها بصورت خرده فروشی به مشتریان نهایی یا مصرف کنندگان است.

در راهکار یکپارچه فروشگاه های زنجیره ای بین المللی، تمامی فرایندها با هم مرتبط بوده و اسناد ثبت شده در زیر سیستم های مختلف با یکدیگر مرتبط هستند. در نهایت فرایندهایی که اثر مالی دارند بر اساس ضوابط تعیین شده به کدینگ مالی در نرم افزار مالی وصل شده و اسناد حسابداری بصورت خودکار ثبت می گردند. بازرگانی در زنجیره تامین نقشی حیاتی را به عهده دارد، انواع فرایندهای پیچیده در تامین کالا، خرید، مدیریت تجدید موجودی کالا، بهای تمام شده کالای فروش رفته و موجودی و کاردکس ریالی انبار در این راهکار بسیار دقیق طراحی شده و خودکارسازی فرایندها در سرعت و دقت عملیات و کاهش هزینه ها نقش بسزایی دارند.

کانال های یکپارچه فروش (Omni-channel) در راهکار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی بر اساس بهینه سازی تجربه خرید مشتری پیاده سازی شده است و مشتری در سفر خرید خود یکپارچگی کانال های فروش را به شکل مناسبی درک می کند. فروش فیزیکی در فروشگاه های اصطلاحاً ملات و آجری، فروش آنلاین در وب سایت و اپلیکیشن های موبایل، فروش تلفنی، فروش از طریق بازارگاه های اینترنتی Place Market و دیگر کانال های فروش باعث هم افزایی و افزایش فروش و تعامل بهتر با مشتریان در این سازمان ها خواهد شد.

سامانه های برون سازمانی تحت وب و موبایل مانند باشگاه مشتریان و سامانه تامین کنندگان برای ارتباط هر چه بیشتر و بهتر سازمان خرده فروشی با این شرکای کسب و کار می شود. باشگاه مشتریان زیر سیستمی است که با ایده پردازی و سناریو نویسی روی مواردی همچون امتیازدهی و اعتبار مشتریان و سیستم های قرعه کشی و پروموشن های مختلف، باعث افزایش نرخ وفاداری مشتریان می شود و در نهایت بهره وری سازمان را بالا برده و هزینه حفظ و نگهداشت مشتریان را کاهش می دهد. همچنین سامانه تامین کنندگان در ارتباط بلادرنگ با تامین کننده در سفارشات و تامین به موقع کالاها بسیار اثر بخش است. گزارشات به لحظه تامین کننده از عملکرد خود در سازمان و فروشگاه های زیرمجموعه باعث شفافیت همکاری و تعلق خاطر بیشتر وی خواهد شد.

نرم افزارهای مالی به عنوان قلب هر راهکار نرم افزاری کسب و کار مطرح هستند و مدیران مالی با استفاده از خروجی ها و گزارش های تهیه شده وضعیت درآمد و هزینه و سوددهی سازمان را به مدیران ارشد و صاحبین سهام سازمان ارائه می کنند. نرم افزار مدیریت منابع انسانی نیز به وظایفی همچون جذب، نگهداشت و ارتقای سرمایه های انسانی سازمان خرده فروشی پرداخته و عملیات مرتبط با پرداخت حقوق و دستمزد را مدیریت می کنند.
در زیر ما بصورت کلی عناوین بخش های مختلف این راهکار را معرفی می کنیم:
  • موتور سناریو نویسی کسب و کسر امتیاز و اعتبار
  • ارزیابی و رده بندی مشتریان بر اساس قوانین
  • قرعه کشی مشتریان
  • اپلیکیشن موبایل باشگاه مشتریان
  • قراردادهای همکاران تجاری با کسب و کارهای دیگر
  • مدیریت تخفیفات و اعتبارات مشتریان
    1. تخفیفات و فروش فوق العاده

      ( حراج و جشنواره فروش کالا ، تخفیف روی فاکتور ، تخفیف روی مشتری ، تخفیف روی گروه مشتری ، تخفیفات ویژه ( اشانتیون کالا و ترکیبی ) ، تخفیفات نقدی و غیر نقدی

    2. برنامه های اعتباری ( اعتبار شارژی و نسیه ای )
    3. بن و اوراق بهادار ( بن نقدی ، بن کالا ، کوپن )
    4. قرعه کشی آنلاین
    5. ارسال پیامک
  • کانال های فروش یکپارچه
    1. صندوق فروش POS
    2. صندوق فروش سیار ( تبلت ، موبایل ، کارتخوان اندرویدی و … )
    3. فروش تلفنی
    4. فروش آنلاین ( وبسایت و اپلیکیشن )
    5. بازارچه اینترنتی MarketPlace
    6. ارسال پیامک
  • خزانه شعب و سیتواسیون
    1. صفر صندوق Z
    2. تحویل وجوه صندوقدار
    3. سیتواسیون
    4. کسر و اضافه صندوقداران
  • اپلیکیشن دستیار سطح فروش
    1. درخواست ارسال کالا از انبار
    2. ممیزی اتیکت
    3. جمع آوری بارکد و چاپ لیبل و اتیکت
    4. قیمت فروش و تخفیف و موجودی
  • انبار داده Data Warehouse
  • استخراج ، پالایش و بارگذاری اطلاعات ETL
  • داشبوردهای مدیریتی ( توصیفی ، تحلیلی ، پیش بینی، تجویزی )
  • داده کاوی و یادگیری ماشین

توسعه، پشتیبانی و خدمات پس از فروش

هر راهکار نرم افزاری در طول زمان با توجه به نیازمندیهای به وجود آمده و درخواست های مشتریان و کاربران خود می باید در مسیر توسعه و گسترشِ امکانات فنی و عملکردی خود گام بردارد. راهکار فروشگاه های زنجیره ای سبز نیز از طریق بخش تحقیق و توسعه خود و همچنین با توجه به درخواستهای متنوعی که از طرف مشتریان مختلف دریافت می کند تلاش می کند تا در زمان بندی های مناسب نسخه های جدید نرم افزار خود را ارائه کرده و در اختیار مشتریان قرار می دهد. به روز رسانی های نرم افزار بصورت راه دور یا حضوری انجام شده و در هر نسخه، امکانات مورد درخواست هر مشتری به همراه دیگر توسعه های انجام شده، توسط تیم پشتیبانی شرکت سبز افزار ارائه و نصب و اجرا می گردند.

در مرحله اول پس از انعقاد قرارداد خرید این راهکار، تیم مشاوره راه اندازی ابعاد مختلف اجرای پروژه را برای تیم فناوری اطلاعات و دیگر مدیران مرتبط تشریح کرده و برای اجرای آن برنامه ریزی مدون و زمان بندی شده ای را ارائه می کنند. در این مرحله نصب نرم افزارها، راهنمایی های لازم برای ورود اطلاعات اولیه و آموزش های مربوطه ارائه می گردد. پس از برآورده شدن تمامی الزاماتِ بهره برداری از راهکار نرم افزاری، برنامه راه اندازی اولیه و آزمایشی برای کنترل نهایی فرایندها و فروش آزمایشی انجام می شود. در نهایت راهکار بصورت واقعی در دفتر مرکزی، شعب و فروشگاه ها اجرا می شود. پس از این مرحله خدمات پس از فروش برای رفع ایراد و مشکلات احتمالی و نگهداشت سیستم آغاز می شود.

راهکار فروشگاه های زنجیره ای بین المللی سبز
فروشگاه های زنجیره ای بین المللی

فروشگاه های زنجیره ای بین المللی نیازمندی های خاص و متنوعی دارند. با توجه به اینکه این شرکت ها دارای شعب در کشورهای مختلف هستند مهمترین چالش های آنها در استفاده از یک راهکار مدیریت سازمانی، شامل سازگاری راهکار با نیازمندی ها، قوانین و ساختارهای کشورهای مختلف است. در صورت مشاهده امکانات بیشتر این سامانه می توانید با همکاران ما در ارتباط باشید

درخواست دمو
تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.