معرفی نرم‌افزار Power BI

farbod
آخرین به روز رسانی ۲ اسفند ۱۴۰۱
معرفی نرم افزار Power BI
زمان مطالعه: 4 دقیقه

با گسترش استفاده از فن‌آوری‌های جدید، حجم داده‌های تولید شده در هر ثانیه به شدت بالا رفته است. تحلیل این داده‌ها می‌تواند تأثیر شگرفی بر تصمیم‌گیری‌های آینده هر کسب‌وکاری داشته باشد.

هوش تجاری، همان مفهومی است که در سال‌های اخیر برای این موضوع به کار می‎‌رود و به عنوان یک فرایند فناورانه برای تحلیل داده‌ها تعریف می‌شود. برای مطالعه بیشتر در این زمینه مقاله مفاهیم هوش تجاری و راهنمای به‌‎کارگیری آن در صنعت خرده‎‌فروشی را بخوانید.

ابزارهای مختلفی برای پیاده‌سازی هوش تجاری وجود دارد از جمله ابزارهای SaaS BI یا هوش تجاری مبتنی بر نرم‌افزار به عنوان سرویس، اپلیکیشن‌های موبایل BI، نرم‌افزارهای متن باز BI یا OSBI و غیره. یکی از سرویس‌های نرم‌افزاری به منظور پیاده‌سازی هوش تجاری، Power BI نام دارد.

در این مقاله به معرفی نرم‌افزار Power BI خواهیم پرداخت. با بررسی ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌‎توان به راحتی فهمید که چرا این نرم‌افزار به عنوان پرچم‌‎دار نرم‌افزارهای هوش تجاری در حال حاضر محسوب می‌شود. علاوه بر آن، با قابلیت‌های این نرم‌افزار که می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک فراوانی کند آشنا می‌شویم.

Microsoft Power BI چیست؟

نرم‌افزار Power BI مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سرویس‌های مربوط به هوش تجاری و مدیریت اطلاعات است که به افراد و سازمان‌ها برای جمع‌آوری، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کند. به عبارت ساده تر این نرم‌افزار، داده‎ها را جمع‌آوری کرده، آنها را پردازش می‌کند و بینش قابل فهمی از آنها به صورت نمودارهای بصری جذاب به کاربر ارائه می‌دهد.

تمامی این عملیات‌ها از طریق یک رابط کاربر پسند انجام می شود که برای کاربرانی که با Excel آشنایی قبلی داشته باشند کاملاً آشنا بوده و قابلیت ادغام با سایر محصولات مایکروسافت را نیز دارد.

پاور بی آی، دارای دو نسخه رایگان و pro است که با اشتراک ماهانه در دسترس است. نسخه رایگان برای کسب‌وکارهای کوچک قابل استفاده است.

نرم‌افزار مایکروسافت پاور بی آی مجموعه‌ای از برنامه‌ها و سرویس‌های مربوط به هوش تجاری و مدیریت اطلاعات است که به افراد و سازمان‌ها برای جمع‌آوری، مدیریت و تجزیه و تحلیل داده‌ها کمک می‌کند. به عبارت ساده تر این نرم‌افزار، داده‎ها را جمع‌آوری کرده، آنها را پردازش می‌کند و بینش قابل فهمی از آنها به صورت نمودارهای بصری جذاب به کاربر ارائه می‌دهد.

اجزای نرم‌افزار Power BI

نرم افزار Power BI شامل عناصر زیر است:

  • نرم‌افزار مخصوص دسک‌تاپ ویندوز به نام Power BI Desktop
  • سرویس آنلاین SAAS (Software as a Service)به نام Power BI Service
  • اپلیکیشن پاور بی آی مخصوص گوشی برای دستگاه‌های ویندوز، iOS و اندروید
  • Power BI Report Builder برای ایجاد گزارش‌های صفحه‌بندی‌شده برای اشتراک در سرویس Power BI
  • Power BI Report Server یک سرور گزارش داخلی که می‌توانید گزارشات Power BI خود را پس از ایجاد آنها در Power BI Desktop، منتشر کنید.
معرفی نرم‌افزار power bi

مزایای استفاده از نرم‌افزار Power BI

  • امکان ورود حجم عظیمی از داده‌ها و تحلیل با سرعت بالا که بسیاری از نرم‌افزارها قادر به انجام آن نیستند.
  • قابلیت ادغام و یکپارچگی با نرم‌افزار های محبوبی مانند SharePoint، Office 365،Dynamics 365 و همچنین محصولاتی دیگر چون Spark، Hadoop، Google Analytics، SAP،Saleforce و MailChimp.
  • استفاده معمول از این نرم‌افزار نیاز به دانش فنی خاصی ندارد و از آنجا که محیط آن، شباهت زیادی به نرم‌افزارهای آفیس دارد، رابط کاربری آشنا و ساده‌ای را در اختیار شما قرار می دهد.
  • قابلیت سفارشی‌سازی بسیار پیشرفته‌ای برای ایجاد داشبوردهای کاملاً اختصاصی وجود دارد که کاربران با استفاده از آنها می‌توانند داشبوردهای موردنیاز خود را ایجاد کنند.
  • امکانات Machine Learning موجود در Power BI که قابلیت پیش‌بینی وضعیت آینده را بر اساس داده‌های موجود با دقت بالا و بر اساس روش‌های استاندارد علمی فراهم می‌کند.
  • وجود ابزارهای متنوع و قدرتمند برای بصری‌سازی نتایج حاصل از تحلیل داده‌ها.
  • امنیت بالای اطلاعات که به کاربر اجازه می‌دهد گزارش‌های خود را در محیط امنی ایجاد و منتشر کند. همچنین امکان کنترل دسترسی به داده‌ها نیز وجود دارد.

چه کسانی از Power BI استفاده می‌کنند؟

این نرم‌افزار معمولاً توسط تحلیل‌گران کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ولی از آنجا که محیط آن بسیار کاربرپسند و استفاده معمول از آن ساده است، افراد زیادی از این نرم‌افزار استفاده می‌کنند.

صاحبان کسب‌وکارهای مختلف برای مثال خرده‌فروشی‌ها نیز می‎توانند یک متخصص هوش تجاری استخدام کرده تا با استفاده از این نرم‌افزار داده‌های کسب‌وکاری‌شان را تحلیل کند.

نرم‌افزار پاور بی آی با انواع داده‌ها کار می‌کند و از آنها گزارش تهیه می‌کند. چنین ویژگی موجب محبوبیت فراوان این نرم‌افزار در قسمت‌هایی مانند فروش، بازاریابی، امور مالی، منابع انسانی، IT و عملیاتی شده است.

یک پیشنهاد!

در صورت تمایل می توانید اطلاعات جامعی در رابطه با سامانه های هوش تجاری و داشبورد های مدیریتی شرکت سبزافزار آریا کسب کنید.

آشنایی با ویژگی های سامانه هوش تجاری
کتاب جامع ۱۰ شاخص کلیدی عملکرد در خرده فروشی را مطالعه فرمایید مشاهده کتاب

دیدگاه ها

دیدگاه خود را ارسال کنید :

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت سبزافزار آریا است.